Supertalangen: ”Kvinnliga riskkapitalister betyder fler kvinnliga entreprenörer”

”Som riskkapitalist måste du försöka vara medveten om vilka frågor du ställer,” säger den 31-åriga Supertalangen. 

Ständiga möten, politiskt spel och långa beslutsvägar. Det behövdes inte lång tid på Ericsson förrän Tatiana Shalalvand insåg att hon inte ville arbeta på storbolag. I dag bollar den 31-åriga Supertalangen med miljarder på finska riskkapitalbolaget Inventure.

”Redan första dagen som trainee på Ericsson sade magkänslan att det inte kommer att fungera. Det långsamma tempot och få personer att identifiera sig med kändes som natt och dag jämfört med PR-byrån Prime. Så jag sade upp mig efter 4 månader.”

Även om den 31-åriga supertalangen Tatiana Shalalvand som idag är investment director på det finska riskkapitalbolaget Inventure med verksamhet i Sverige ser Ericsson-äventyret som ett misslyckande är uppsägningen ett beslut hon aldrig har ångrat.

Med Veckans Affärer Insights hjälper vi dig att göra ännu bättre affärer. Du får exklusivt dagliga analyser, fördjupningar och mycket mer. Och det är bara där du också får access till alla våra unika listor; VA500, Superföretagen, Miljardärslistan, Supertalangerna, Näringslivets mäktigaste kvinnor...

Prova utan kostnad i 30 dagar

Läs även: Hela listan: Sveriges 101 Supertalanger 2019

”Storbolagsmiljöer passar inte mig. Jag tycker om när saker och ting går snabbt och när jag befinner mig i hetluften som ansvarig för något. Är jag bara en del av maskineriet kan det lika gärna vara.”

Med tanke på att båda föräldrarna har tillbringat sina respektive karriärer i storbolagsvärlden är hon inte säker på vad inställningen kommer ifrån, men har vissa teorier.

Det kan handla om ett bekräftelsebehov. Är du bara del av ett maskineri blir du lätt osynlig.”

På Inventure är hon långt ifrån osynlig och bolagets senaste fond på 1,2 miljarder kronor består av en kombination av pensionspengar, family office-kapital samt medel från Europeiska Investeringsfonden.

Då hennes erfarenhet av startup-världen säger att det är mycket av en berg- och dalbana att driva bolag måste hennes team vara fena på att bilda sig en uppfattning om entreprenören verkligen har det som krävs för att palla trycket.

I det sammanhanget anser Tatiana Shalalvand att det som verkligen utmärker en bra entreprenör är en stor dos optimism och övertro på idén.

Läs även: Därför får männen mer riskkapital

 Men då det ändå kan vara svårt att avgöra om människor verkligen har vad som krävs åkte hon exempelvis ned till Serbien för att på nära håll lära känna ett entreprenörsteam i två heldagar.

Samtidigt har hennes erfarenhet som ansvarig för produktresan vid hörlurstillverkaren Zound Industries och som operativ chef för mjukvarutillverkaren Sparta gjort det lättare att känna igen varningstecknen. Ett tydligt är om entreprenörerna säger sig ha upptäckt en lucka i marknaden som det går att tjäna pengar på.

“Den sortens bolag drar jag mig verkligen för att investera i. För att intressera mig måste du snarare visa övertygelse om att produkten verkligen löser ett riktigt stort problem.” 

Läs även: Här är världens bästa städer för kvinnligt entreprenörsskap – Stockholm i topp 10

Hon hävdar också att den sortens övertygelse gör det lättare att attrahera talang i världsklass, vilket väsentligt ökar sannolikheten för bolagets överlevnad.
Hon flyttade tidigt till ett radhusområde i Viksjö norr om Stockholm och sattes i Franska Skolan inne i stan redan som 6-åring.

Även om vissa klasskompisar kunde tycka att var märkligt att hon bodde i radhus då de själva kunde bo i gigantiska lägenheter kring Stureplan lyckades hon smälta in i de flesta miljöer. I skolan var hon en studiemotiverad och kunde ofta känna att idrottsaktiviteter som simning, basket och tennis stod i vägen. Studiemotivationen till trots kunde hon prata så mycket att hon ofta blev utslängd från lektionerna.

Efter gymnasiet tog hon parallellt med ett caféjobb en avstickare med Transsibiriska järnvägen. Sedan blev det ett år i butik London där lönen var usel och butiken så livlig att hon flyttade hem för att plugga strax innan finanskrisen slog till hösten 2008.

När hon kom in som reserv på ekonomiprogrammet i Lund hade hon inte bara turen att snabbt få tag i en studentlägenhet, utan blivande maken hade studentlägenheten bredvid.

Läs även: Topplista: ”Hon är inte jämförbar med någon tidigare Superkommunikatör”

Efter en vända som utbytesstudent i Paris blev det en trainee-plats vid PR-byrån Prime. Förutom bland annat en resa med näringslivstoppar till USA då Barack Obama valdes till president 2012 arbetade hon inom kriskommunikation med byråns stjärna på området  Charlie Stjernberg. Adrenalinkickarna och spänningen passade som hand i handske.

”Det var häftigt att veta mer om kriser än vad media rapporterade. Det var också häftigt att som 25-åring få lamslagna ledningsgrupper att lyssna på ens råd.”

Men även om hon fick arbeta med alltifrån bombhot vid Tele2 Arena till förberedelser inför intervjuer i Uppdrag Granskning och Kalla Fakta övergav hon kommunikationsbranschen av rädsla för att fastna där.
Efter att ha hoppat av trainee-programmet vid Ericsson fick hon sin första smak på startup-världen genom att ansvara för produktresan åt det heta hörlursbolaget Zound Industries.

”Min bror hade alltid sagt att han ville starta eget så det öppnade nog dörren för att även jag gav mig in i den världen.”

Läs även: Supertalangens resa från gerillan till growth hacking

Hon älskade de tvära kasten där Zound Industries ena dagens lanserade en mobiltelefon som skulle utmana Apple och andra dagen försökte hitta ett nytt kontor för att få plats med alla nyanställda. Det var också på Zound Industries som hon fick en förkärlek för att arbeta med många olika grupper av människor.

Men likt tidigare kunde hon få rådet av såväl manliga som kvinnliga chefer att ta det lite lugnare och inte köra över folk. Vid 27 tog hon ytterligare ett kliv in i startup-världen genom rollen som operativ chef för mjukvarubolaget Sparta.

Som femte person in på bolaget fick hon visserligen gå ned i lön, men stormtrivdes med att sitta på SUP46 och träffa likasinnade. Precis som för de allra flesta startup-bolagen var Sparta ofta i kris med för lite pengar i kassan och det trots kunder som Telia och finska telekomjätten Elisa. Då Lime Technologies hösten 2017 hörde av sig och ville köpa bolaget tyckte grundarna att tajmingen var rätt.

När hon insåg att Lime behövde utvecklare snarare än någon som kan marknadsföring och försäljning gjorde hon tidigt klart att hon inte hade några planer på att följa med till nya ägaren. Men i samma veva som försäljningsprocessen inleddes blev hon ändå så djupt involverad i den att hon knappt hann med sin planerade föräldraledighet på ett halvår.

Läs även: Omsätter 110 miljoner: Så har Miran byggt upp sitt bolag – helt utan riskkapital

Även om Spartatiden överlag var mycket positiv kan hon än idag känna sig ledsen över att ha blivit kallad för en oempatisk chef när hon blev tvungen att göra sig av med personal som inte presterade tillräckligt.
Idag har hon dock lärt sig att det kommer tillfällen där det inte finns något annat val än att ”rycka plåstret.”

”Jag ville allra helst till riskkapitalvärlden, men tänkte att där är det väl bara personer från Handels och McKinsey som jag inte kan konkurrera med.”

Men när slumpen slog till med Inventure insåg att hon faktiskt hade en hel del att erbjuda.

”Jag kan software as a service, är van vid att mäta rätt kpi:er och älskar att prata bolagsidéer.”

Just nu är hon i full färd med att tillsammans med Indra Sharma som tidigare var på Wallenbergarnas EQT och numera är verksam vid Axel Johnsons Novax skriva en bok om kvinnligt entreprenörskap i samarbete med förlaget Mondial.

”Skillnaden mellan hur många manliga respektive kvinnliga entreprenörer man träffar är katastrofal. Det är också anledningen till att vi skriver boken.”

Hon håller med rönen i en Handels-undersökning som visar på en undermedveten bias som får riskkapitalister att fråga kvinnliga entreprenörer om risker med verksamheten, medan manliga dito snarare får frågor om dess potential. Ytterst tror hon att det beror på att kvinnor bryter mot normen eftersom de entreprenörer som porträtteras i media allt som oftast är män.

Läs även: ”Idag är jobbet och karriärvalet en livsstilsfråga”

”Genom att kvinnliga entreprenörer avviker från normen vill många riskkapitalister först försäkra sig om att kvinnan är som entreprenörer förväntas vara. Den sortens ifrågasättande tror jag riskerar att avskräcka många.”

För att råda bot på problemet anser hon att det både gäller att förstå och vara medveten om att det finns en skillnad i hur manliga och kvinnliga entreprenörer samt att det finns förebilder.

”Som riskkapitalist måste du försöka vara medveten om vilka frågor du ställer. Ytterst tror jag att det är lättare för kvinnliga riskkapitalister att attrahera kvinnliga entreprenörer. Så ska vi få fler kvinnor att bli entreprenörer måste nog också fler kvinnor bli riskkapitalister.”

Läs även: Disruptionsexperten: ”Dåligt ledarskap är orsaken till världens största problem”