Fotograf: Monage VA.se, Unsplash

Ny Facebookskandal – integritetsbrist i barnapp

Barnappen Messenger Kids hade tekniska brister. 

Facebook erkänner att barnapplikationen Messenger Kids varit "tekniskt defekt" efter att politiker i amerikanska kongressen varslat den federala handelskommissionen FTC om nya integritetsbrister hos den sociala mediedominanten, rapporterar Reuters.

Messenger Kids, som enligt de två demokraterna Ed Markey och Richard Blumenthal är en app som bör omgärdas av särskilt hög grad av integritet givet användargruppen, tillät användarna att gå med i gruppchattar där föräldrarna inte godkänt alla de övriga medlemmarna.

"Vi är särskilt missnöjda med att Facebook inte lade manken till gällande att genomföra en omfattande översyn av Messenger Kids för att identifiera andra buggar och integritetsproblem", skriver Ed Markey och Richard Blumenthal, som vidare hävdar att Facebook uppvisar ett "oroande mönster" av svagt integritetsskydd för barnanvändare.

Politikerna hävdar vidare att Facebooks angreppssätt för att lösa problemet inte har övertygat, framgår av en brevväxling mellan kongressen och handelskommissionen FTC som Reuters kommit över.

Facebook har sedan dess bytt strategi, som nu stakats ut som ett fokus på "kryptering, meddelanden och användarnas integritet". Sociala mediekonglomeratet, där även Instagram och Whatsapp ingår, har också bett om ursäkt offentligt och aviserat att man nu satsar hårt på att förbättra användardatahanteringen.

”Baserat på vår översyn har vi fastslagit att den tekniska defekten i fråga dök upp under oktober 2018. Den implementerade åtgärden är designad att förebygga att problemet ska återuppstå”, skriver Facebook i korrespondens med politikerna, enligt nyhetsbyrån.

I en förlikning i juli mellan Facebook och FTC gick sociala mediekonglomeratet med på att betala 5 miljarder dollar i böter för integritetsbrister och släpphänt hantering av användardata, något som kulminerade i den så kallade Cambridge Analytica-skandalen under 2018.

Över 80 miljoner användares data såldes till det brittiska analysföretaget, som bland annat arbetade med påverkansoperationer i politiska val, både under det amerikanska presidentvalet 2016 och i det brittiska val som resulterade i brexit. Metoden gick ut på att överskölja politiskt osäkra användares flöden med propaganda från falska konton och därigenom resultera i röster på bolagets kunder, bland vilka Trump 2016- och brexitkampanjen fanns.

Läs även: Facebook har betalat konsulter – för att transkribera användares chattar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.