Ikea satsar 14 miljarder på kinesisk ”hemmashopping”

Ikea har 27 varuhus i Kina.

Möbelvaruhuskedjan Ikea investerar motsvarande omkring 14 miljarder kronor för digitalisering av Kinaverksamheten, bolagets hittills största enskilda satsning i landet, rapporterar kvällstidningen Beijing Evening News.

Ikeas miljardsatsning syftar till att stärka kundupplevelsen genom utvidgade möjligheter till "hemmashopping" samt sonderingar för eventuell byggnation av nya säljkanaler under de närmaste tre åren, uppgav Ikea till tidningen.

Den svenska möbelgiganten har 27 varuhus och två upplevelsecentra i 21 städer i Kina. E-handeln lanserades i 227 städer i oktober.

Beslutet markerar att Ikea fortsätter vika av från sin sedan lång tid tillbaka lokaliseringsstrategi, där fysiska butiker satts över e-handel, noterar kinesiska nyhetsbyrån Caixin.

Läs även: Snart kan du köpa solceller från Ikea


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.