Ikea satsar 14 miljarder på kinesisk ”hemmashopping”

Ikea har 27 varuhus i Kina.

Möbelvaruhuskedjan Ikea investerar motsvarande omkring 14 miljarder kronor för digitalisering av Kinaverksamheten, bolagets hittills största enskilda satsning i landet, rapporterar kvällstidningen Beijing Evening News.

Ikeas miljardsatsning syftar till att stärka kundupplevelsen genom utvidgade möjligheter till "hemmashopping" samt sonderingar för eventuell byggnation av nya säljkanaler under de närmaste tre åren, uppgav Ikea till tidningen.

Den svenska möbelgiganten har 27 varuhus och två upplevelsecentra i 21 städer i Kina. E-handeln lanserades i 227 städer i oktober.

Beslutet markerar att Ikea fortsätter vika av från sin sedan lång tid tillbaka lokaliseringsstrategi, där fysiska butiker satts över e-handel, noterar kinesiska nyhetsbyrån Caixin.

Läs även: Snart kan du köpa solceller från Ikea


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST