Fotograf: Unsplash

Nu backar partners från Facebooks kryptoprojekt

Totalt har 28 bolag sagt sig vilja stötta Libra.

Vissa av Facebooks tidigaste partners i det kontroversiella kryptoprojektet Libra försöker nu distansera sig från planerna efter att politiker på båda sidor om Atlanten uttryckt förfäran över idén att ett privatägt bolag ska ha en egen valuta bland sina användare, enligt Financial Times.

Minst tre av de finans- och techaktörer som tidigt anslöt sig till Libra-projektet har nu börjat se över möjligheterna att distansera sig från projektet på bästa sätt, skriver FT.

Totalt hade 28 partnerbolag, bland annat Visa, Mastercard, Uber och Spotify, sagt sig avse backa upp Facebooks kryptoprojekt med minst 10 miljoner dollar vardera.

Ett av partnerbolagen uppger att det finns en oro för att den egna verksamheten ska hamna i myndigheternas skottlinje mot bakgrund av support för Libra-projektet.

Facebook har inte velat kommentera uppgifterna.

Politiker menar att projektet kan riskera att rubba det globalt etablerade valutasystemet eftersom Facebook har flera miljarder användare. Bland annat har myndigheter i USA, EU och Australien utfärdat skarpa uttalanden mot idén, både med utgångspunkt i finansiella återverkningar och utifrån risker relaterade till Facebooks rekordbötfällda historik av användardatahantering.

Även i centralbanksvärlden följs Libra med stort intresse. Förste vice riksbankschef Kerstin af Jochnick sade i förra veckan att kryptovalutan skulle få "enormt genomslag" om den blir verklighet.

Facebook är inte det enda techbolag som visat intresse för finansiell teknologi och att ta en andel i transaktionsmarknaden. Intresset grundar sig i möjligheten att kringskära tredjeparter genom egna digitala plånbokslösningar för direktbetalningar och Klarna-liknande konsumentlån, samt för att med Swish-liknande tjänster ta kontroll över likviditetsflöden via populära meddelandeappar i användarnas telefoner.

I Kina, där centralbanken nu bäddar för att anpassa regelverk för att underlätta vågen av "fintech", har marknaden växt lavinartat. 83 procent av kineserna använde mobilen för att sköta betalningar och transaktioner under 2018, enligt en studie från revisions- och konsultfirman EY från 2018. Nätkonglomerat som Tencent, Alibaba och JD.com har satsat stora resurser på egna virtuella plånbokslösningar.

Läs även: Så skiljer sig Bitcoin från Facebooks Libra


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.