Fotograf: Pixabay

Stora förhoppningar om Volkswagens vinster

”Det blev en katalysator för hela Volkswagen”. 

Volkswagen förväntar sig se lyftande vinstmarginaler över de kommande åren, trots att bolaget för närvarande genomför den mest omfattande och kapitalintensiva satsningen på elfordonsomställning i hela industrin, enligt uttalanden från verksamhetschefen Ralf Brandstätter.

Tyska Volkswagen lanserade på torsdagen en ny logotypeversion för bilmärket med samma namn (Volkswagen äger utöver det egna varumärket också bland annat Audi och Skoda) och klargjorde i samband med detta nya utsikter för märket och hur satsningen på eldrift ska påverka marginalerna.

Läs även: Uppgifter: Volkswagen vill köpa Tesla

Uppdateringen av varumärket beskrivs som en åtgärd som markerar början på en ny era i bolagets historia, där elmodellen ID.3 beskrivs som lika epokgörande som bubbla- och polo-modellerna.

Målet står fast vid att sälja minst 1 miljon batteribilar årligen från 2025, med en rörelsemarginal på 6 procent från 2022, sade Ralf Brandstätter vid en presskonferens på torsdagen, försäljningsmål som skulle innebära att Volkswagen avancerar förbi nu marknadsledande elbilstillverkaren Tesla.

Marginalmålet är högre än nuvarande 5,2 procent (första halvåret 2019), dessutom i en tid då bilförsäljningen visat svaghetstecken i en inbromsande världsekonomi. I Kina har branschens försäljning minskat 13 av de 14 senaste månaderna.

”Försäljningsmålet är ledstjärnan i strategin”, sade Ralf Brandstätter, till Bloomberg, ett mål som enligt verksamhetschefen kommer kräva att målgruppen vidgas från teknologiintresserade unga till en bredare kundbas.

Elsatsningen väckte uppmärksamhet när den lanserades 2017 och än mer 2019, då målsättningen 22 miljoner producerade elbilar inom 10 år offentliggjordes. Satsningen står i kontrast till det gigantiska pr-haveri som orsakades av den så kallade dieselskandalen från 2015, där bilar från fordonstillverkaren utgjorde kärnan i ett uppsåtligt och omfattande utsläppsfusk. Det innebar dels en kris, men blev också ett startskott, menar Ralf Brandstätter.

”Det blev en katalysator för hela Volkswagen”, sade verksamhetschefen.

ID.3-modellen lanseras i slutet av året, och ska enligt plan följas upp av runt 70 ytterligare modeller i Volkswagen-koncernen. 

 


MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Butiksdöden: Här är veckans konkurser så här långt – och en krisande anrik butikskedja
  2. Volvo Cars vd: ”Att jobba på en skyddad marknad – ett monopol med bara män – gynnar självklart mig som man”
  3. Warren Buffett: Här är de största misstagen föräldrar gör när de lär sina barn om pengar
  4. Skånska Uniti släpper första elbilen i miniformat – så mycket kostar den
  5. Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”
  1. Så mycket sänker statliga bolånejätten boräntorna idag - lägsta räntan nu under 1%
  2. Carlsberg tar fram ny ölflaska – i papper
  3. Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”
  4. Därför har Wall Street-bankerna aldrig haft kvinnliga vd:ar
  5. Det största misstaget många gör när de inte får jobbet

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.