Så hanterar du mansplaining på möten – enligt YouTubes vd Susan Wojcicki

"Du får säga något i stil med: 'Nej, jag håller verkligen inte med om din åsikt'."

Youtubes vd Susan Wojcicki har jobbat i techindustrin i mer än 20 år, men säger att hon fortfarande känner att hon måste ge det lilla extra för att få den uppmärksamhet och respekt hon förtjänar. 

Det skriver CNBC Make It.

"Jag känner att jag har varit stöttad. Oftast", sa hon i en intervju med The Guardian nyligen. "Men många gånger har jag fått utstå mikroaggressioner från människor som inte alltid är medvetna om det och har en kumulativ effekt." 

Hon berättar att hon säger till folk direkt när de pratar över hennes huvud eller ignorerar hennes idéer vid möten. 

"Eller hittar jag ett sätt som får folk att verkligen lyssna", säger hon.

Hon berättar att hon har märkt att man, om man vill få sin röst hörd, inte kan säga saker på ett blygt eller osäkert sätt.

"Då kommer ingen att lyssna på dig och ingen kommer att ta dig på allvar. Du måste uttrycka din åsikt på ett sätt som utstrålar självförtroende." 

Hennes råd till andra kvinnor som är fast i samma situation är att angripa problemet väldigt direkt. 

"Du får säga något i stil med: 'Nej, jag håller verkligen inte med om din åsikt, du drar åt fel håll. Låt mig berätta vad jag tror är rätt väg framåt.' Då har du öppnat dörren och fått folks uppmärksamhet." 

Susan Wojcicki är en av få kvinnor på verkställande nivå i ett så stort techföretag. På Apple, Twitter och Facebook sitter kvinnor på 29 procent, 36,7 procent och 32,6 procent av chefspositionerna. 

"Om du tittar på antalet kvinnor som tar examen från dataforskningsprogram är de mycket färre än antalet män", säger hon. 

Hon menar att när kvinnor jobbar i organisationer där de är de första eller enda kvinnorna på sin position, tvingas de möta extra stora utmaningar eftersom de inte har något nätverk som kan backa upp dem.

Hon betonar vikten av att techföretag borde göra allt de kan för att rekrytera, behålla och lyfta fram kvinnor som tar examen från teknikprogram eftersom det låter "yngre kvinnor förstå att de också kan få sådana chefsroller".

Sedan Susan Wojcicki tillträdde som vd för YouTube 2014 har hon ökat antalet kvinnliga anställda från en fjärdedel till en tredjedel, inklusive kvinnor på ledarskapspositioner. 

Medan YouTube fortfarande har en lång väg att gå, tror hon att vägen till framgång för techbolag handlar om att ha chefer på som verkligen anser att mångfald är en prioritet.

"Det måste komma ovanifrån", säger hon.

"Du måste ha en ledare som som påtalar att det är viktigt och att det är rätt sak för företaget att sata på - och som verkligen menar det."

Läs även: Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner