Fotograf: TT

Så lockar du till dig världens mest köpstarka turister

Kinesiska turister står i dag för nästan 50 procent av taxfreeförsäljningen i Sverige. De som insett potentialen anställer nu personal som talar mandarin och marknadsför sig på kinesiska sajter.

Den 5 februari i år markerade övergången från hundens till grisens år, enligt den traditionella kinesiska kalendern.

I samband med det kinesiska nyåret sker också "chunyun", eller "vårfestens resetid", som med nära tre miljarder transporter är världens största årliga folkförflyttning.

Läs även: Turistboom i Stockholm: Jätteökning av kinesiska och indiska besökare

Men parallellt med Kinas ekonomiska tillväxt ökar resandet inte bara under nyårsperioden. Allt fler söker sig också utomlands. I flera länder har den kinesiska turismen blivit ett välkommet tillskott till hotellen, restaurangerna och detaljhandeln.

Kineserna är nämligen världens mest köpstarka turister och spenderade 2016 totalt 2 500 miljarder kronor under sina utlandsresor, enligt mätbolaget Nielsen... 

Läs hela artikeln på vår premiumsajt:

 

Prova VA Insights gratis i 30 dagar

 

Redan prenumerant? Läs hela artikeln här!

Läs även: 829 miljoner nya kunder - så når du Kinas alla nätshoppare


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST