Fotograf: TT

Så lockar du till dig världens mest köpstarka turister

Kinesiska turister står i dag för nästan 50 procent av taxfreeförsäljningen i Sverige. De som insett potentialen anställer nu personal som talar mandarin och marknadsför sig på kinesiska sajter.

Den 5 februari i år markerade övergången från hundens till grisens år, enligt den traditionella kinesiska kalendern.

I samband med det kinesiska nyåret sker också "chunyun", eller "vårfestens resetid", som med nära tre miljarder transporter är världens största årliga folkförflyttning.

Läs även: Turistboom i Stockholm: Jätteökning av kinesiska och indiska besökare

Men parallellt med Kinas ekonomiska tillväxt ökar resandet inte bara under nyårsperioden. Allt fler söker sig också utomlands. I flera länder har den kinesiska turismen blivit ett välkommet tillskott till hotellen, restaurangerna och detaljhandeln.

Kineserna är nämligen världens mest köpstarka turister och spenderade 2016 totalt 2 500 miljarder kronor under sina utlandsresor, enligt mätbolaget Nielsen... 

Läs hela artikeln på vår premiumsajt:

 

Prova VA Insights gratis i 30 dagar

 

Redan prenumerant? Läs hela artikeln här!

Läs även: 829 miljoner nya kunder - så når du Kinas alla nätshoppare


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.