Fotograf: Montage VA.se, pressbilder Adidas

Därför satsar Adidas 3,6 miljarder på ett huvudkontor i en liten tysk ort med 20 000 invånare

Medan svenska storföretag som Nordea och ABB har lämnat Sverige och Sandvik har övergett landsbygden för Stockholm har den globala jätten Adidas gått rakt motsatt väg och satsat stora pengar på att bygga om huvudkontoret vid den lilla tyska orten Herzogenaurach där framgångssagan en gång tog sin form. Målet är att ytterligare stärka den kultur och identitet som har banat väg för sportjättens enorma framgångar.

Det som skulle komma att bli Adidas såg dagens ljus då bröderna Adolf och Rudolf Dassler startade bolaget "Gebrüder Dassler Schuhfabrik Herzogenaurach" 1924.

Framgångarna staplades på hög och bröderna blev bland annat leverantörer till Tysklands OS-lag 1932.

Vid OS i Berlin 1936 späddes framgångarna ytterligare på genom att flera duktiga atleter, däribland amerikanen Jesse Owens, bar Adidas-skor. 

Med Veckans Affärer Insights hjälper vi dig att göra ännu bättre affärer. Du får exklusivt dagliga analyser, fördjupningar och mycket mer. Och det är bara där du också får access till alla våra unika listor; VA500, Superföretagen, Miljardärslistan, Supertalangerna, Näringslivets mäktigaste kvinnor...

Prova utan kostnad i 30 dagar

Efter Andra Världskriget uppstod en tvist som fick bröderna att gå skilda vägar i det att "Rudi" startade Puma och "Adi" just Adidas 1949. 

Det skriver Financial Times.

Även om också Puma är ett mycket välkänt märke idag växte sig Adidas långt större.
En bidragande orsak var bland annat att Adidas blev först med att sätta skruvdobbar på fotbollsskor.

Något som troligen bidrog till att Västtyskland för första gången vann fotbolls-VM 1954.

Idag är de tre strecken i loggan kända över hela världen, men så sent som i mars rapporterade ansedda Wall Street Journal att ärkefienden Nike låg bättre positionerad.

I syfte att vässa konkurrenskraften har Adidas satsat 350 miljoner dollar på att bygga om sitt huvudkontor World of Sports, enligt Financial Times.

För ett bolag som formar globala trender, identifierar nästa stora grej och styr konsumenternas uppfattningar och perspektiv i syfte att bana väg för köpbeslut bland urbana människor är det lätt att tro att platsen är en världsmetropol som Paris, New York eller Berlin.

Sanningen är snarare att kontoret är förlagt till den lilla orten där allt en gång började - Herzogenaurach med drygt 20 000 invånare i delstaten Bayern.

Läs även: Autopeden var 100 år före sin tid – en fluga som aldrig lyfte

Det finns en rad orsaker till att pengaregnet läggs på just Herzogenaurach och inte någon världsmetropol.

Dels har Adidas redan investerat 1 miljard euro i sitt huvudkontor World of Sports som storleksmässigt omfattar 100 fotbollsplaner.

En ytterligare viktig anledning är förhoppningen att det ombyggda huvudkontoret ska bidra till att stärka den kultur och identitet som har präglat Adidas ända sedan starten 1949.

Dessutom sker 70 procent av all produktion redan vid just Herzogenaurach, medan hubbar vid storstäder som Amsterdam, Shanghai, Portland och Oregon tar hand om resterande 30 procent.

Förutom skruvdobbar var det det också vid just Herzogenaurach som Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs favoritbadtofflor Adilette såg dagens ljus och likaså den officiella matchbollen för fotbolls-VM i Ryssland 2018.

Den lantliga placeringen har uppenbarligen varit ett framgångsrikt recept i det att Adidas har vuxit kraftigt senaste decennierna och mer än fördubblat intäkterna till dryga 22 miljarder euro, medan nettovinsten har sjufaldigats.

Storbanken Citi bedömer att Adidas ska öka försäljningen med ytterligare 7 procent per år fram tills 2021 samtidigt som den operativa vinsten väntas växa med det dubbla under samma period.

Adidas beslut att satsa på huvudkontor i småstäder är inte ovanligt i Tyskland, men J. Vernon Henderson som är professor i ekonomisk geografi vid London School of Economics ser baksidor dels i form av att Adidas riskerar att missa storstadens innovativa bredd, dels får kämpa än hårdare om att locka till sig de bästa talangerna.

Må så vara, men den lantliga inriktningen tycks ändå tilltala många med tanke på att Adidas får 1 miljon jobbansökningar per år.

Läs även: Träningsskorna från Dalarna som konkurrerade med globala sneakersjättar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.