Fotograf: Pixabay

Britterna vill dricka mer pink gin - fick spritbolaget att ändra planer

Lanseringen utanför Storbritannien fördröjs. 

Bryggeriet Kopparbergs lansering av Kopparbergs Gin på den brittiska marknaden har gått långt över förväntan. På grund av den stora efterfrågan har bolaget avbrutit lanseringen av gin utanför Storbritannien och den kommer istället att äga rum i slutet av året samt under 2020.

Det framgår av delårsrapporten. Under det andra kvartalet lanserades en smaksatt gin, Kopparberg Premium Gin som är en så kallad "pink gin" med smaken jordgubb/lime. Initialt skedde lanseringen på drygt 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King. I ett andra steg gjordes en lansering hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

"Pink Gin-segmentet är det snabbast växande dryckessegmentet på den brittiska marknaden. Vår ginförsäljning har gått långt över vår förväntan och det kommer att bli mycket intressant att följa dess utveckling under resten av året", skriver vd Peter Bronsman.

Kopparbergs totala nettoomsättning sjönk dock och enligt bolaget beror det framför allt på ett sämre väder på den brittiska marknaden.

Läs även: Nu ska arbetsdagarna varvas med tupplurar, terapeutiskt hantverk och flipperspel i tvättstugan – men blir vi mer kreativa?


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.