Fotograf: Fashion Psychology TV YouTube

Så klär du dig bäst för jobbintervjun – enligt modepsykologen

Dawnn Karen ger sina fem bästa tips.

Är du osäker på vad du ska ha på dig på en kommande jobbntervju?

Rådet brukar ofta vara att klä sig för jobbet man vill ha, inte jobbet som man har. Men hur gör man det bäst?

Modepsykologen Dawnn Karen är professor vid Fashion Institute of Technology. För CNBC Make It berättar hon om sitt uppdrag att hjälpa människor klä sig på ett sätt som får dem att känna sig upplyfta. 

Om du letar runt på internet kommer du att hitta otaliga råd om vad för färger och accessoarer du ska bära - exempelvis svart för att förmedla makt, rött för att signalera passion och energi, något vitt för att utstråla simplicitet eller en vågad slips för  auktoritet. 

Dawnn Karen menar dock att det snarare handlar om att hitta ett sätt att klä sig som skapar kongruens mellan hur man känner sig och hur man vill presentera sig själv för potentiella arbetsgivare.

Personlighet spelar trots allt större roll än man tror på arbetsintervjuer.

Läs även: Jobbintervju: Personlighetsdragen du borde skruva upp – och de du inte ska visa

Här följer hennes tips om hur du klär dig bäst för en jobbintervju:

1. Testa inte kläderna i förväg 

Visst kan det kännas skönt att prova sin outfit på förhand. Men att övertänka saker gör dig oftast bara ännu mer stressad och nervös.

Istället borde du fråga dig hur du mår idag. Hur vill du att din potentiella arbetsgivare ska se dig? Vilka plagg hjälper dig att framhäva dina bästa drag?

Om du till exempel känner dig låg och trött kan en grå blazer få dig att känna dig ännu sömnigare. Ta på dig plagg som lyfter ditt humör och färger som ger dig energi.

2. Gör din läxa  

Dagen innan jobbintervjun kan du gå in på företagets hemsida eller konsultera någon du känner som har jobbat där, för att få en känsla för hur klädkoden brukar se ut.

Men akta dig för att klä dig som en kopia av företagets nuvarande anställda. Din outfit ska visa vem du är - och att läsa på om företagets klädkod handlar snarare om att ta reda på vad för typer av kläder man ska satsa på eller undvika. 

Om klädkoden är mer formell än avslappnad ska du inte åka till intervjun i en t-shirt med tryck och sneakers. Det kommer bara få dig att se felplacerad ut och få dig att känna dig obekväm.

3. Välj ut en accessoar eller ett plagg som drar åt sig uppmärksamhet 

Att ha på sig ett väldigt utstående plagg eller en särskild accessoar kan i och för sig vara lurigt, eftersom det kan göra rekryteraren mer fokuserad på dina kläder än din personlighet. 

Dawnn Karen slår istället ett slag för att använda en "huvudaccessoar" - ett plagg eller en accessoar som förstärker ditt humör och har ett sentimentalt värde på grund av de minnen eller andra positiva associationer som är kopplade till det. 

Det skulle kunna vara en unik slips eller brosch. Kanske fångar det rekryterarens uppmärksamhet och leder till en konversation som ger rekryteraren mer insikt i hurdan du är som person.

4. Sluta försöka se äldre ut än du är

Dawnn Karen menar att man aldrig ska känna sig tvungen att bära något som gör att man ser äldre ut, bara för att man tror att det är fördelaktigt. Enligt en studie har det till och med framkommit att formell klädsel på unga personer får såväl kvinnor som män att se mindre lättillgängliga ut.

5. Använd parfym 

Arbetsgivare vill ha hela och rena anställda.

I en studie svarade 90 procent av deltagarna att de kände sig mer självsäkra när de bar sin favoritdoft.

Välj därför en doft som du kopplar till något positivt, men överanvänd den inte.

Läs även: Professorn: "Kostymen förmedlar en auktoritet som överlever vilka ovärdiga beteenden som helst"


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.