Fotograf: Press

Hård börssmäll för Hövding

Tillväxten mattas av för cykelhjälmssuccén.

Hövding, som tillverkar krockkuddehjälmen med samma namn som bolaget och som är listat på First North, redovisade ett nettoresultat på -18,4 miljoner kronor (-12,0) för det andra kvartalet 2019.

Omsättningen ökade med 12 procent till 28,2 miljoner kronor (25,2).

Antalet sålda enheter av Hövding ökade med 8 procent till 18.435 stycken under kvartalet.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var -15,2 miljoner kronor (0,6).

"Både omsättning och antal sålda är bättre än vår plan för kvartalet. Vi budgeterade, planerade och producerade konservativt och fokuserade på en kvalitativ utfasning av 2.0 och en stark lansering av Hövding 3", skriver bolagets vd Fredrik Carling.

Han skriver att andra kvartalet reflekterar övergången till den tredje versionen av Hövding.

"Det finansiella resultatet var budgeterad och del av planen både gällande omsättning och övriga externa kostnader. Hälften av de externa kostnaderna i kvartalet är engångskostnader relaterade till slutförandet av Hövding 3 och utveckling av marknads-, butiks- och säljmaterial för den stundande lanseringen", skriver Hövdings vd i rapporten.

"Övergången kommer fortsätta till viss del in i tredje kvartalet. Vi kommer kontrollerat bygga upp produktionskapaciteten under andra hälften av året för att nå planerade nivåer som möjliggör vår 2020-målsättning", heter det vidare.

Han skriver även att bolaget kommer kunna "avsluta" Hövding 2.0 utan några betydande nedskrivningar.

Aktien tar bra med stryk i börsöppningen och rasar drygt 15 procent. 


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.