Fotograf: Unsplash

Att svära på jobbet är inte dumt – ökar din trovärdighet

Forskning föreslår att människor som svär verkar mer trovärdiga, ärliga och övertygande.

Att svära på jobbet är fult och vulgärt - eller?

Den frågan ställer sig Pilita Clark i en krönika i Financial Times.

Pilita Clark berättar om en kompis, vars chef brukade svära mycket på jobbet. Svordomarna var många och utförliga, så till den grad att det ofta skvallrades om chefen på jobbet. Chefen verkade dock inte "drabbas" negativt av sina egna svordomar - hen hade blivit befordrad ett flertal gånger på arbetsplatsen.

Pilita Clark skriver att hon kom att tänka på sin kompis berättelse när Boris Johnson valdes till premiärminister i Storbritannien i sommar. Vad som skiljer honom från mängden är nämligen att han, bland annat, brukar svära. 

I flera uttalanden om Brexit har Boris Johnson sagt "f**k business". Han kallar människor runt omkring sig för diverse namn och verkar vara särskilt förtjust i ordet "bajskorv", som han nyligen använde för att beskriva Theresa May's planer för Brexit och den franska regeringen.

Men inget av Boris Johnsons uttalanden har ju hindrat honom från att bli parlamentsledamot, Londons borgmästare eller brittisk premiärminister.

I själva verket har det snarare hjälpt honom, skriver Pilitia Clark.

Även JP Morgan Chase chef Jamie Dimon, den längst sittande bankchefen på Wall Street, är förvånansvärt rå och oförfinad i sina uttalanden för att vara verksam i den så försiktiga, slutna finansvärlden.

Forskning föreslår att människor som svär verkar mer ärliga, trovärdiga och övertalande.

Det är förstås skillnad på att svära och att svära. En amerikansk studie drog slutsatsen att svordomar kan vara övertalande baserat på deltagarnas reaktioner på ordet "damn" (ungefär "attans", "jäklar", "förbaskat") - ett ord så milt att det knappt kvalificerar som en svordom. 

Kontexten spelar också roll. 

En lång harang om hur förbannad man blir på utskrivaren på jobbet, är naturligtvis mer acceptabel än att skrika på sin chef. När folk tillfrågas om de accepterar dåligt språkbruk på arbetsplatsen, svarar de oftast nej. 

År 2016 genomförde journalister vid amerikanska CNBC en analys av konferenssamtal i USA. De upptäckte att svordomar och ett ohyfsat språk bland företag ökade 2016, jämfört med 2014 och 2015. 

Och kanske beror ökningen bland svordomar på att det är millenials som numera klättrar på karriärstegen. Forskning föreslår nämligen att de svär mer än tidigare generationer har gjort.  

Läs även: Om 50 år kan "döda profiler" ta över Facebook


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.