Fotograf: Julia Sjöberg

Möt mannen bakom Volvos Teslautmanare - ”Motorn är ointressant - designen är allt”

På bara två år har Thomas Ingenlath byggt upp ett helt nytt bilmärke. Polestar är Sveriges svar på Tesla och Veckans Affärer tog tåget till huvudkontoret i Göteborg för att ta tempen inför lansering och skyhöga förväntningar. Nu är det dags att leverera.

Den vita kuben i Torslanda på Hisingen utanför Göteborg sticker verkligen ut. Vi befinner oss i hjärtat av Volvoland, i elbilsmärket Polestars fyra våningar höga sockerbit med krispigt kritvita fasader på alla fyra sidor. Runt omkring omgärdat av vidsträckta parkeringar fullbelamrade av Volvo i diverse modeller och storlekar. Någon enstaka Audi och BMW bryter av som exotiska inslag.

Ett par hundra meter från Polestars byggnad ligger Volvo Cars huvudkontor och runtomkring bolagets bilfabriker med 5 000 anställda som plockar ihop 200 000 bilar om året.

Det går inte att ta miste på Volvos karakteristiska kommunalgråa 1960-talsarkitektur och från andra våningen i Polestars vita kub skjuter det på baksidan - likt en navelsträng - ut en korridor över till ett av de där tegelbruna 60-talshusen. Faktum är att under Polestars futuristiska fasad döljer sig en gammal Volvokåk som gjorts om både på insidan och utsidan.

Nu handlar det här inte om arkitektur, men det är lockande att se Polestars huvudkontor som en illustration av själva bolaget. Ett bolag som under ytan har ett tydligt arv från Volvo, men som också har siktet inställt på att staka ut något helt nytt...

Läs hela artikeln på vår premiumsajt:

 

Prova VA Insights gratis i 30 dagar

 

Är du redan prenumerant? Läs hela artikeln här! 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.