Fotograf: Amtec Photos Flickr

Arbetsintervju: Så bemästrar du frågan ”berätta lite om dig själv”

Redogör inte för hela ditt liv på arbetsintervjun.

"Berätta lite om dig själv!" är en klassisk, snårig fråga som brukar dyka upp på arbetsintervjuer.

Att ge ett bra och stringent svar på en så öppen uppmaning kan vara en riktig fälla, skriver Harvard Business Review. Frågan ger ju utrymme för svar om allt från livshistoria och jobbhistorik till att berätta om hobbys, favoritfilmer eller senaste jobbet och chefen.

Istället för att redogöra för hela ditt liv bör du vinkla om frågan och besvara hur du och dina erfarenheter bäst motsvarar kraven för den roll som företaget söker.

Intervjuer handlar mer om att hitta rätt profil och matchning för företaget än det är en möjlighet för dig att bevisa hur kvalificerad du är.

Om du inte var kvalificerad nog för jobbet hade du nämligen aldrig blivit kallad till intervjun.

Läs även: Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner

För att lyckas slå huvudet på spiken bör du därför anta att rekryteraren redan fått veta det hen behöver om din jobbhistorik genom ditt cv. Och på intervjun bör du undvika att avslöja onödig privat information om din familj, det kan du berätta när intervjun löper mot sitt slut.

Försök istället göra ett bra första intryck genom att börja med att identifiera vad företaget har för krav för rollen du söker. Anpassa sedan din egen livsberättelse till hur rollen ser ut. På så vis kommer du att verka som personen som bäst uppfyller de behoven.

För att kunna identifiera vad företaget vill ha eller behöver måste du granska jobbannonsen. Fraser som "kräver", "måste ha" och "mycket önskvärda" innebär att organisationen förmodligen kommer att kräva eller söka just de egenskaperna, så notera särskilt de sakerna när du planerar ditt svar till "berätta lite om dig själv".

Var också uppmärksam på ord under rubriker som "vad vi letar efter" eller "vad vi söker".

"Toppa din profil genom att förklara hur dina nuvarande kunskaper kommer att vara användbara för jobbet som du söker", skriver Tammy Jones, vd för Strategy and Talent Corporation till Harvard Business Review.

Tonen som jobbannonsen är skriven i kan också vara talande. Beskrivningar som är smart eller personligt skrivna eller som säger att företaget söker en person med humor indikerar att det är en arbetsplats där folk gillar att ha kul. I kontrast kan en formell jobbannons indikera att det är en konservativ arbetsplats där människor förväntas vara mer seriösa.

Genom att gå in på företagets hemsida och läsa på om organisationens kultur och kärnvärden kan du skaffa dig en bra uppfattning om vilken profil företaget söker. När du har samlat information från jobbannonsen och från organisationens hemsida bör du skriva ner de tre attribut som företaget värderar och söker efter mest. Med attribut menas egenskaper eller kunskaper som att vara "självgående", " en team player" eller att ha ett "intresse för sjukvård", inte kvalifikationskrav som att ha en master eller fem års jobberfarenhet.

Använd informationen för att, för dig själv, avsluta meningen: "De letar efter någon som...". Ändra sedan meningen till: "Jag är någon som..." eller "på jobbet är min approach att...".

Hitta element från ditt professionella liv som illustrerar hur du fyller just företagets behov. Var inte rädd för att krydda detaljerna, men se upp för att ljuga. Sätt sedan samman "Jag är någon som..." med din egen berättelse, och öva på att prata om det högt, som om du besvarade en fråga.

Att utveckla en förmåga att se vad det är som företaget söker och behöver borde imponera på rekryterarna. Det borde också utmärka dig framför andra kandidater eftersom du, till skillnad från dem, inte bara berättade om dig själv - utan också lyckades förklara varför du skulle betyda något för företaget, skriver Harvard Business Review.

Läs även: Svenska kognitionsexperten: Myt att vänsterhänta är mer kreativa


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.