Fotograf: Unsplash

England förbjuder könsstereotyp reklam –Volkswagen och Philadelphia åker dit

Volkswagen och Philadelia fälls av Advertising Standards Authority.

Två tv-reklamer, en från Volkswagen och den andra från Philadelphia färskost, har förbjudits i England på grund av nya regler som förbjuder könsstereotyper i reklam.

Det skriver The Guardian.

Reglerna introducerades i början av året och förbjuder reklam där kvinnor och män engagerar sig i könsstereotypiska aktiviteter. 

Det är Advertising Standards Authority i England som förbjuder reklamerna, som "begränsar hur människor ser på sig själva och hur andra ser på dem och de livsbeslut som de fattar". 

I Volkswagens reklam visas en rad olika klipp på män och kvinnor som engagerar sig i diverse aktiviteter. Bland annat ligger en kvinna och sover vid en klippa, och en annan kvinna sitter på en bänk bredvid en barnvagn. Till klippen visas en text som lyder: "När vi lär oss att anpassa oss kan vi åstadkomma vad som helst". 

Klagomål riktar sig mot att männen i reklamen får engagera sig i äventyrliga aktiviteter, medan den kvinnliga klättraren är "passiv" eftersom hon sover och kvinnan vid barnvagnen porträtterades i en stereotypisk vårdgivarroll. 

Volkswagen har sagt att deras reklam inte alls är sexistisk och att den skulle illustrera att omhändertagande av nyfödda barn är en livsomvälvande upplevelse - oavsett vilket kön föräldern som porträtteras har.

Advertising Standard Authorities fastställde dock att reklamen upprätthöll könsstereotyper som troligtvis skulle kunna vara skadliga. 

I färskostreklamen visas två pappor som äter på en restaurang där maten cirkulerar på ett löpband, tillsammans med sina bebisar. Medan de pratar råkar en av bebisarna åka iväg på löpbandet, varpå en av papporna säger: "Vi säger inte det här till mamma".

Klagomål om reklamen riktas mot att den upprätthåller den skadliga föreställningen att män är inkapabla att ta hand om sina barn och utsätter dem för risker som ett resultat av bristande kompetens.

Läs även: Banker analyserar röster för att identifiera kriminella


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.