Fotograf: Storytel pressbild

Storytel passerar 1 miljon abonnenter –  men förlusterna ökar

Omsättningen ökade under andra kvartalet - liksom förlusterna.

Storytel passerade 1 miljon betalande abonnenter på måndagen.

Sedan årsskiftet har ljudboksspecialistens kundbas ökat med drygt 200 000 kunder, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Storytel redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar samtidigt en ökad förlust.

Omsättningen uppgick till 401,9 miljoner kronor (337,9), en ökning med 19 procent mot föregående år.

Streamingintäkterna steg med 34 procent till 320 miljoner kronor (239), vilket tidigare kommunicerats var högre än bolagets prognos på 313 miljoner kronor.

Abonnentstocken steg med 43 procent till 887 500 (621 200).

Ebitda-resultat blev -78,6 miljoner kronor (-44,1).

Rörelseresultatet blev -95,3 miljoner kronor (-60,1).

Resultatet före skatt var -98,3 miljoner kronor (-64,4).

Resultatet efter skatt blev -66,9 miljoner kronor (-64,4).

För det tredje kvartalet spår Storytel att antalet abonnenter ökas med 117 500, varav 62 800 i Norden och 54 700 utanför Norden.

Storytel behåller sin prognos om att streamingintäkterna i år ökar med 36-41 procent, men man förväntar sig nu att hamna i övre delen av intervallet. Det beror på stark tillväxt och ökad genomsnittlig intäkt per användare.

Läs även: Ljudboksbranschen: Svettigt för Storytel när konkurrensen hårdnar


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.