Brakförlust för Uber och långsammaste tillväxten i bolagets historia – men det finns ljusglimtar

Uber gör största kvartalsförlusten sedan bolaget började delge sina finansiella resultat 2017.

Trög försäljning, oklarheter om bolaget kan tjäna stora pengar och svag utveckling sedan noteringen den 10 maj.

Det råder inga tvivel om att frågetecknen hopar sig kring Uber, enligt New York Times.

Situationen underlättas knappast av att Uber i och med Q2-rapporten redovisar den största förlusten sedan bolaget började släppa begränsade finansiella data, i samma veva som Dara Khosrowshahi tog över vd-posten efter skandalomsusade grundaren Travis Kalanick 2017.

En majoritet av storförlusten – 3,9 miljarder dollar – är kopplad till att Uber har lockat anställda till bolaget genom aktier i detsamma och dessa har börjat säljas av efter noteringen i maj, enligt New York Times.

Men borträknat den kostnaden kvarstår en förlust på 1,3 miljarder dollar, vilket är en fördubbling jämfört med Q2 förra året.

Situationen underlättas knappast av att Uber har prognostiserat en kostnad på 450-500 miljoner dollar för Q3 kopplad till att anställda säljer aktier i bolaget.

Inte heller blir den bättre av att Uber räknar med en förlust på 3-3,2 miljarder dollar i år, enligt New York Times.

Positiva tecken för Ubers del är dock att omsättningen för Q2 steg med 14 procent till 3,1 miljarder dollar. Men då bör man komma att ihåg motsvarande kvartal förra året innebär den långsammaste tillväxt Uber någonsin har uppvisat.

Dara Khosrowshahi hänger inte läpp utan har kallt räknat med att nästkommande två år kräver stora investeringar samt att bolaget når en investeringspeak i år.

Investeringar som krävs rör alltifrån självkörande bilar och att nå avtal inom publika
transporter till att utveckla en plattform för fraktleveranser.

Bolaget har även långt gångna planer på att rulla ut fler möjligheter för delade körningar inom såväl bilpooler som kollektivtrafik.

Läs även: Volvo Cars plöjer ner mångmiljoner i nytt projekt – för delningsekonomi

Oavsett vilket ser Uber-vd:n en rad ljusglimtar i Q2-rapporten, som att intäkterna från körningar och leveranser före kommissionsavgift till förarna steg med 31 procent och att man passerade milstolpen 100 miljoner månatliga aktiva passagerare.

Men trots dessa ljusglimtar anser ändå New York Times att storförlusten fortsätter att kasta en skugga över bolaget, sedan noteringen när aktien redan första handelsdagen sjönk till under 45 dollar och fick värderingen att understiga förväntade 120 miljoner dollar.

Ubers problem underlättas knappast av att Dara Khosrowshahi har kritiserats för hur börsnoteringen gick till och anses sakna en plan för hur snabb tillväxt återigen ska nås.

New York Times konstaterar också att "ride-hailing-branschen" har ifrågasatts senaste månaderna för att bränna massa pengar utan några störrre möjligheter att omsätta investeringarna till rejäl vinst.

Huvudproblemet är att affärsmodellen gör att Uber hela tiden måste rabattera resor i syfte att hålla konkurrenter som Lyft stången.

Lyft har för övrigt rapporterat en förlust på 644,2 miljoner dollar för Q2 och så sent som några månader sedan kom en riktigt storförlust som också gick att koppla till stora utbetalningar för anställda som sålde aktier i bolaget.

Även om Uber har slagit av på takten att rabattera resor är konkurrensen så stenhård när det gäller matleveranser att det krävs ytterligare aggressiva investeringar framöver.

Samtidigt tycks dessa redan ha betalat sig till viss del i form av att Uber Eats fördubblade antalet månatliga kunder Q2.

Förutom storförluster, svag omsättningstillväxt och ett stort framtida investeringsbehov är
ytterligare en huvudvärk för Uber att lagstiftare i New York har beslutat att införa krav på
minimilöner för förarna.

Dessutom utvärderar lagstiftare i Kalifornien ett förslag som tvingar bolag som Uber att omklassificera förare till anställda, med krav på förmåner och ökad trygghet.

Dara Khosrawshahi kallar New Yorks förändrade inställning för "nonsens" och hävdar att ökade förarlöner endast drabbar passagerare i form av högre priser.

Läs även: Efter börsnoteringen: Uber rullar ut elcyklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.