Fotograf: Fredrik Sandberg/TT, Pressbild

Svensk bilindustri står inför enorm omställning – kräver ny kompetens

”Vi måste bibehålla vår konkurrenskraft och ligga steget före till exempel Kina och Tyskland”, säger Peter Bryntesson, senior rådgivare hos FKG. 

Fordonsbranschen kommer att genomgå en stor omställning då fordonen går mot att bli eldrivna och självkörande. För att kunna vara konkurrenskraftiga krävs det att tiotusentals utbildas vilket driver igång utbildningsprojekt.

Volvo Cars är en av aktörerna som gått ut med att de ska genomföra en utbildningsinsats. Till exempel ska över 20 000 människor utbildas inom elektrifiering, framgår det i Sveriges Radio

”Vi står inför ett stort teknikskifte. Det ställer ett enormt krav på ett kompetensskifte i bolaget”, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, till Ekot.

Genom förändringen av branschen, hamnar ett större fokus på elmotorer och annan kunskap än tidigare. Håkan Samuelsson menar att det behövs fler ingenjörer inom nya områden, speciellt inom batteriutveckling. 

Läs även: Nu får Volvos självkörande elfordon Vera sitt första uppdrag

I Göteborgsregionen drivs ett nystartat projekt med bland annat Volvo-bolagen, FKG och Busienss Region Göteborg och de gör en förstudie med syfte att finna antalet som behöver genomgå utbildning och inom vilket område.

Fler projekt behöver drivas för att kunna bibehålla en stark svensk fordonsindustri menar Peter Bryntesson, senior rådgivare på underleverantörernas organisation FKG.

”Vi är väldigt starka just nu och det är runt 17 till 20 procent av vår export som är kopplad till fordonsindustrin. Så vi är väldigt beroende av den. Vi måste bibehålla vår konkurrenskraft och ligga steget före till exempel Kina och Tyskland”, säger Peter Bryntesson till Ekot.

Läs även: ”Riksdagens klimatmål kräver dubblat bensinpris”


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.