Fotograf: Montage VA.se, Unsplash / Flickr,

Mobilförsäljningen dalar – saknar ”tydliga drivaren som vi hade i Steve Jobs”

En anledning till att mobilförsäljningen haltar kan vara att nya modeller inte har samma "wow-faktor" som förut.

Mobilförsäljningens glansdagar är vara förbi.

I alla fall om man ska tro IDC, ett företag som kartlägger köpmönster och it-investeringar.

Enligt IDC har utvecklingen på mobilmarknaden tvärvänt. Från att försäljningen av mobiltelefoner ständigt ökade och människor bytte ut sina telefoner i rasande fart - har försäljningen nu börjat dala. Och folk behåller mobilerna mycket längre än förr.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

Enligt Martin Sundblad, analyschef på IDC, visar undersökningar att en avgörande anledning till att mobilförsäljningen saktat av är att modellerna inte har samma "wow-faktor" som förr.

"Konsumenterna upplever det som mer av samma, några fler megapixlar men inga omvälvande skiften som för några år sedan", säger han.

I Sverige har den minskande mobilförsäljningen varit en trend sedan 2014. 

Att konsumenter behåller sina mobiler allt längre innebär dock inte att de sparar pengar. De nya modellerna är nämligen så pass dyra, att priserna äter upp de pengar som hade kunnat sparas.

Martin Sundblad tror att en vändning i den negativa trenden kan komma, kanske när 5G blir tillgängligt för allmänheten. Men inte just nu. 

"Vi har inte den där tydliga drivaren som vi hade i Steve Jobs, säger han till DN.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.