Fotograf: Unsplash

Instagram testar att ta bort ”likes”

Likes ska tas bort för att hjälpa psykisk ohälsa, enligt Instagram. Men experter tror att det kan finnas andra syften bakom pilotprojektet.

Vi är vana vid att reagera på inlägg. År 2015 introducerade Facebook en funktion som möjliggjorde för folk att reagera på inlägg med emojis. Borta var tiden när man "bara" kunde reagera med tumme upp eller hjärtan.

Nu är Instagram i startgroparna för ett pilotprojekt där likes ska tas bort. Projektet testas i Kanada och sex andra länder, däribland Japan och Australien.

Det skriver Wall Street Journal.

I mars 2019 genomförde American Psychological Association en studie som föreslår att ökningen i depression, ångest och svängningar i självförtroendet bland ungdomar födda efter 1995 kan vara kopplat till sociala medier.

Enligt undersökningen kan ett samband anas framförallt sedan 2011 - året då Instagram lanserades.

"Det är lätt att jämföra din framgång, livsstil och ditt fysiska utseende i [appen] på grund av spridningen av foton", säger Liz Beecroft, en psykoterapeut från New York.

"Att lägga till likes kan öka behovet av att jämföra", tillägger hon. Istället känner folk sig folk okreativa eller i avsaknad av stöttning när de inte får tillräckligt många likes.

En talesperson för Instagram säger att målet med att ta bort likes är att hjälpa "användare att fokusera på att dela sina foton och videos, inte hur många likes de får". Företaget tror att pressen på att få många likes kommer att försvinna när användare bara får se sina egna likes.

Företaget hoppas att användare kommer att känna sig friare att "berätta sin historia" snarare än att försöka jämföra sig.

Kriskommunikatör Ronn Torossian föreslår en annan syn på saken. Han tror att Instagrams nya förslag är menat att försvaga influencer-marknaden, som har fått en "free ride" genom att framgångsrikt utnyttja Instagram som ett marknadsföringsverktyg.

En like har ett värde bortom dess funktion som en självbekräftande klapp på egot. Varje like hjälper Instagram och communityn att bestämma ett inläggs kvalité, där de mest fotogeniska inläggen blir populärast.

"Jag tror inte att det här initiativet är ett genuint försök att förbättra mental hälsa - det argumentet är som att försöka lindra ett kulhål med plåster", säger Amrit Sidhu, grundare av den kreativa byrån One Stop Away, till Wall Street Journal.

Hon tror att de försvunna liksen mest kommer att göra skillnad för de som använder Instagram för business, särskilt influencers.

"Vi måste fokusera på bristen i support för psykisk ohälsa i det här landet och adressera roten till varför vi alla är så lättpåverkade av likes och siffror snarare än att att helt enkelt strunta i dem."


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.