Fotograf: Montage VA.se, Unsplash

Så trovärdiga är svenska influencers siffror – hälften manipulerar

En granskning från analysföretaget Hype Auditor visar att ungefär hälften av alla svenska influencers konton uppvisar tecken på manipulerade siffror. 

En analys från det amerikanska företaget Hype Auditor visar att mer än hälften av alla influencerkonton i världen uppvisar tecken på manipulerade nyckeltal.

Det skriver Dagens Nyheter i en intervju med Anders Ankarlid, som grundade företaget A Good Company och initierade Hype Auditors granskning av influencers.

Statistiken bygger på en analys av totalt 1,84 miljoner Instagramkonton från hela världen, genomförd av AI. De undersökta kontona har mellan tusen till över en miljon följare.

Det finns en rad olika sätt för influencers att manipulera sin statistik. Hype Auditor har granskat tre sätt: att använda botar, massföljare eller falska kommentarer. Botar är automatiserade konton utan någon riktig person bakom som kan följa, gilla och kommentera. Massföljare är konton som bara följer en stor mängd andra konton. Och falska kommentarer är icke-autentiserade kommentarer, från botar eller riktiga konton.

I Sverige uppvisar 49 procent av alla konton tecken på manipulerade nyckeltal, varav falska kommentarer är vanligast. 

Marknadsföring genom influencers växer i rasande fart, både i Sverige och globalt. Även marknadsföring genom microinfluencers - personer med en liten men lojal följarskara - har blivit allt vanligare.

Anders Ankarlid menar att värderingen av marknaden för influencermarknadsföring borde sättas ned med minst 45 procent, baserat på insikterna från Hype Auditors granskning.

Joanna Swärd, från Influencers of Sweden, tycker annorlunda.

"Jag håller inte med om det. Däremot är det viktigt att man alltid gör en noggrann utvärdering inför varje samarbete. Både från influerarens sida och från företaget", säger hon till DN.

Läs även: Bianca Ingrossos varumärke en riktig tillväxtraket


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST