Sverige och Storbritannien i samarbete kring stridsflyg

Samarbetet anses främja Saabs långsiktiga utveckling. 

Regeringarna i Sverige och Storbritannien undertecknade samförståndsavtalet under gårdagen.

I dag flyger den svenska försvarsmakten Jas Gripen och Jas-projektet kommer att fortsätta vidare till 2040, framgår det i SVT

Tillsammans ska Sverige och Storbritannien utveckla ett nytt stridsflyg kallat Tempest med beräknad drift år 2040.



”Att utveckla stridsflyg är oerhört långsiktiga processer så vi tycker faktiskt att det är dags att börja med det som blir nästa generation efter Jas Gripen 39 E. Och att staten är med och går in i det här handlar primärt om hur vi utvecklar svensk försvarsförmåga långsiktigt och hur klarar vi försvaret av Sveriges luftrum”, säger finansminister Peter Hultqvist till SVT. 

Saab ser den långsiktiga utvecklingen av befintliga plattformar, inklusive Gripen, främjas av samförståndsavtalet mellan Storbritannien och Sverige om samarbete kring framtida stridsflygsförmåga. Det framgår av ett pressmeddelande.

Saab uppger att man har tagit fram en genomförbarhetsstudie av framtida stridsflygsförmåga med brittiska BAE Systems, Leonardo UK och Rolls Royce.

”Slutsatserna i studien visar att synergierna mellan företagen möter de industriella och tekniska kraven. Saab kommer att bidra med sin erfarenhet inom avancerad teknikutveckling, systemintegration av kompletta system inom luftförsvar och andra relaterade områden, inklusive sensorer, robotsystem och support”, står det.

Saab uppger vidare att man tillsammans med brittisk industri står redo att bistå de svenska och brittiska regeringarnas önskemål och målsättningar. Bolaget tillägger samtidigt att det inte har fått någon order avseende samförståndsavtalet om framtida stridsflygsförmåga.

Läs även: Geopolitisk oro – luft under vingarna för Saab


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.