Fotograf: Tomas Oneborg/SvD/TT

Schibsted presterar trots utmaningarna

Mediejätten ökar omsättning och nettoresultat under andra kvartalet.

 

Norska mediejätten Schibsted redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar även högre nettovinst.

Omsättningen uppgick till 4 798 miljoner norska kronor (4 602), en ökning med 4 procent mot föregående år.

Tillväxten i digitala intäkter fortsatte, och News Media-verksamheten beskrivs också ha gått bra i en utmanande marknad. Däremot har marknadsavmattningen för Lendo Norge varit starkare än vad man förutspått.

Inom digital annonsering har utvecklingen varit blandad. Aftonbladet beskrivs som en större utmaning, givet att den svenska spelmarknaden har reglerats vilket resulterat i att spelbolagen annonserar mindre.

Bolagets vd Kristin Skogen Lund uttrycker i vd-ordet att efter avknoppningen av Adevinta, har Schibsted fortsatt en stark finansiell position.

"Vi ser faktiskt intressanta möjligheter att använda kapital till M&A och andra tillväxtmöjligheter. På samma gång har vi för avsikt att behålla en optimal kapitalstruktur, och över tid öka skuldsättningen till vårt kommunicerade skuldintervall, som är högre än den nuvarande nivån", säger bolagschefen.

Bolagets styrelse har därför valt att starta ett aktieåterköpsprogram.

Läs även: Billerud Korsnäs: Når inte upp till förväntningarna


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.