Fotograf: Wikpedia

Så drabbar dödskrascherna Ryanair

Boeings 737 Max-modeller är samtliga markbundna sedan i mars. Anledningen är två dödskrascher. 

Ryanair reviderar ned kapacitetstillväxten för vintersäsongen 2019 och sommarsäsongen 2020 på grund av förseningar i Boeing 737 Max-leveranser.

Bolaget bedömer nu att tillväxten blir på tre procent istället för sju procent, enligt ett pressmeddelande. Det översätts till en årstrafik på cirka 157 miljoner resenärer från tidigare väntade 162 miljoner resenärer för räkenskapsåret fram till mars 2021.

Enligt Ryanair väntas antalet levererade 737 Max-flygplan uppgå till 30 stycken fram till slutet av maj 2020, istället för tidigare 58.

Bortfallet i flygplansleveranserna kommer också tvinga företaget att dra ned på vissa baser under de två omnämnda årstiderna. 

”Vi påbörjar en rad diskussioner med våra flygplatser för att avgöra vilka av Ryanairs underpresterande eller förlustbaser som ska drabbas av dessa kortfristiga nedskärningar och/eller nedläggningar från november 2019”, skriver bolaget. 

Boeings 737 Max-modeller är samtliga markbundna sedan i mars. Anledningen är två dödskrascher. Bolaget jobbar nu med en uppdatering av mjukvaran i modellen. Förhoppningen är att flygplanet åter ska vara i luften under hösten, men häromdagen skrev Wall Street Journal att det kan försenas till 2020.


Läs även: Global samordnare vädjar om gemensam insats för Boeingplan


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.