Fotograf: Unsplash

Heta sista minuten-resor: ”Många verkar vilja komma iväg så fort som möjligt”

Nu rusar svenskarna till sajter för att boka sista minuten-resor. 

Förra sommarens rekordvärme påverkade svenskarna genom att många i år avvaktat med att boka en utlandssemester under sommaren.

Men väderutsikten har hittills inte varit lik den värme som drog igenom landet föregående år utan snarare en klassisk svensk sommar med kyla, vind och regn. Nu rusar svenskarna till sajter för att boka sista minuten-resor, skriver Dagens Industri.

Många resebolag har sett en kraftig ökande efterfrågan på sista minuten-resor och därmed även stigande priser. En jämförelse med samma period förra året visar att bokningarna i år ökat med upp till 50 procent hos bland annat Tui, Ticket och Ving, trots den svaga kronan. Aktörerna är ense om att den främsta bakomliggande faktorn är det svenska vädret.

”När semestern börjar och man är inne på dag tre med regn är kronan inte lika avgörande. Man vill ha i alla fall lite solgaranti på semestern och bokar kanske en vecka i stället för två”, säger Bo Jakobsson, försäljningschef på Resia. 

”Det vi ser är att många verkar vilja komma iväg så fort som möjligt”, instämmer Clara Larsson, pressansvarig på Apollo. 

Läs även: Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror

Ving är ett av företagen som gått ut med att de minskat reseutbudet under denna sommarsäsong. Att detta skulle bli en stark resesommar hade inte reseindustrin förutspått.

Dock kan den ökade efterfrågan inte enbart härledas till föregående års väder menar Bo Jakobsson.

”Att bokningarna sker senare än vad de gjort tidigare är nog en kombination av flera saker. Förutom den varma sommaren 2018, har en svag svensk krona och det ökade hållbarhetstänket också spelat en roll i när bokningarna sker”, säger Bo Jakobsson.

Med den svaga kronan har Turkiet blivit ett populärt resmål då kronan förhåller sig strakare till liran jämfört med euron. Andra länder runt medelhavet har också lockat.

Läs även: Här är utländska turisters Googlingar om Sverige

Parallellt med ökande resor, växer turismfobin, skriver Di Weekend.

”Man pratar om överturism när det blir för mycket folk på en specifik plats eller en begränsad yta. Smärtgränsen går när turisterna blir så många att det lokala livet trängs undan. Boende på platsen känner sig utsatta och invaderade, och den massiva turismen kan också innebära ett högt slitage på platsen”, säger Erika Charbonnel, ansvarig för området resor och turism på analysföretaget Kairos future.

Klotter på Barcelonas husfasader och kvarteren kring paradgatan i La Rambla riktade tydliga meddelande till turister: ”Tourist, go home”.

Läs även: Så ska grekiska ön locka nya invånare – få 187 000 för att flytta dit

Turism beskrivs ofta som positivt för länder, städer eller destinationer då det bidrar till landets tillväxt och lokala ekonomi. Svensk turistnäring omsatte 337 miljarder kronor förra året. Den utgjorde 2,6 procent av Sveriges BNP.

Den italienska staden Venedig, har det mest akuta problemet blivit turismen med den årliga flodvågen av 30 miljoner besökare.

”På vissa riktigt välbesökta platser som Venedig har man gått så långt att man pratar om en ’Disneyifiering’, alltså när ett besöksmål blir mer som en nöjespark än en ­levande plats. Det går helt på tvärs med den genuina känslan som många besökare åkt dit för att få uppleva”, säger Erika Charbonel.

För att lätta på turismtrycket har vissa platser infört besöksrestriktioner i form av maxantalet besökare eller avgifter. Planer på turistskatt är också bland alternativ som ses över.

Läs även: Turistboom i spökstaden efter succéserien ”Chernobyl”


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.