Fotograf: Pexels

Vrålstark start för lejonkungen

Filmen drog in över 500 miljoner kronor i Kina. USA-premiären väntas inbringa ännu mer. 

Disneys remake av Lejonkungen drog in 54,7 miljoner dollar i Kina under premiärhelgen, rapporterar Variety.

Därmed inbringade filmen mer än premiärhelgerna för Djungelboken, Skönheten och Odjuret och Aladdin.

Den starka öppningen i Kina uppges vara ett bra tecken för Lejonkungens debut i Nordamerika den 19 juli. Filmen väntas dra in mellan 175 och 200 miljoner dollar under första helgen, enligt analytiker som CNBC talat med.

Lejonkungen har annars hittills mottagit blandade reaktioner. Filmen har 59 procent på Rotten Tomatoes från 123 recensioner. De som har kritiserat filmen har påpekat att animationerna visserligen är fantastiska men samtidigt gör musiknumren tråkiga jämfört med föregångaren från 1994. Det positiva lägret har hyllat själva animeringen i en såpass hög grad att filmen betraktas som en tidig Oscar-kandidat.

Lejonkungen från 1994 drog in 968,5 miljoner dollar och var vid tidpunkten den mest inkomstbringande tecknade filmen någonsin.

Läs även: Här är listan på Disneys filmer fram till 2027 - mer Star Wars och Avatar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Jordens lungor” brinner rekordmycket – kan få förödande konsekvenser för klimatet
  2. Finland ska rösta för Storbritanniens räkning – när Brexit kryper närmare
  3. Anrika Alfred Berg går i graven
  4. Svagaste kronan sedan 2002 - ”svårt att se vad som skulle kunna få det att vända”
  5. Från protester till revolution – 7 saker du måste ha koll på om läget i Hongkong
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  3. Ny XXL-skandal – erkänner prisfusk
  4. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  5. Möt mannen bakom Volvos Teslautmanare - ”Motorn är ointressant - designen är allt”

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.