Fotograf: Unsplash

”Amazon är 'den otippade segraren' inom musikstreaming-segmentet”

Riktar in sig mot äldre människor, 14 procent av Amazon Musics prenumeranter är 55 år gamla, eller äldre.

E-handelsjätten Amazons musikstreaming-tjänst springer om Spotify, Google och Apples motsvarande tjänster i antalet nytecknade abonnenter, vilket gör musikbranschen till nästa industri som störs av e-handelsgruppen. Det skriver Financial Times.

Antalet personer som väljer att prenumerera på Amazon Music Unlimited har ökat med omkring 70 procent det senaste året, enligt personer som får uppgifter om musiktjänstens bedrift. I april hade Amazon mer än 32 miljoner prenumeranter sammanlagt inkluderande Unlimited och Prime Music-tilläggstjänsterna, enligt finanstidningen.

Läs även: Hon automatiserade bort sitt toppjobb på Spotify: ”AI ger inte färre jobb utan fler”

Spotify, som för övrigt är ledande inom segmentet musikstreaming, har i dagsläget omkring 100 miljoner prenumeranter, men växer med 25 procent om året i antalet nya, skriver Financial Times.

”Amazon är 'den otippade segraren' inom musikstreaming-segmentet”, sade analytikern Mark Mulligan på Midia Research och tillägger att Amazon inte har fått lika stor uppmärksamhet som Apple och Spotify, men att bolaget presterat mycket väl bakom kulisserna.

En anledning till den ökade tillväxten är exponeringen mot äldre människor, något de andra aktörerna brister i. Amazon tar ut en avgift om 8 dollar, att ställas mot Spotify som tar 10 dollar per månad.

Omkring 14 procent av Amazon Musics prenumeranter är 55 år gamla, eller äldre. Av Spotifys prenumeranter är samma siffra motsvarande 5 procent.

”Vi slåss inte om samma kunder som våra konkurrenter. Man måste exponera sig mot fler åldersgrupper än bara 15 till 22-åringar”, sade Steve Boom, chef för Amazon Music till Financial Times.

Läs även: Pengadrypande storserier: Snart på en streamingtjänst nära dig


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.