ANNONS

Rudels om restaurangbranschen i New York: “Folk var väldigt definierade i sina roller som också var kopplat till etnicitet”

I veckans avsnitt från Påjobbetpodden berättar Hakim Rudels om sin tid som chef i restaurangbranschen i New York. Han berättar mer om hur den svenska och amerikanska ledarskapskulturen skiljer sig åt och går även in på praktiska exempel gällande kulturkrockarna som uppstod när han som chef - ville leda på ett skandinaviskt vis.

“Under din karriär så måste du ha stött på både bra och dåligt ledarskap, men jag tänker att det är helt olika saker beroende på ambition för restaurangen också?” Frågar Kristina Wallin.

“Jag skulle väl säga att under det här året jag jobbade i New York så stötte jag på en helt annan arbetskultur och inte bara ledarskap. Det var väldigt strikt hierarkiskt och byggde på senioritetsnivå och hur länge man hade jobbat på stället. Och alla dessa bitar blev en otrolig clash för mig som svensk”, svarar Hakim Rudels och fortsätter:

“Jag var rookie, men jag kom in på en manager-nivå direkt. Det var inte enkelt på något sätt, personalpolitiken på andra sidan Atlanten är helt annorlunda. Jag kom in dagen efter att förra chefen fick gå på dagen, så helt plötsligt var jag deras nya chef och personalen frågade var den förre chefen var och jag fick bara konstatera att han inte längre jobbade kvar.”

Tydlig kommunikation saknades, och Hakim kan konstatera att det fanns en hel del saker att utveckla. 

“Det som var intressant var de kulturella skillnaderna. Om vi tar exempelvis Sverige så ska alla vara med, finnas förankring, diskussion, förstår alla? Där är det bara, “så här är det, punkt”. När jag skulle introducera rullande schema gick det inte hem alls. Man förstod inte varför man skulle jobba på ett sätt ena veckan och på ett annat nästa vecka. Varför skulle den som jobbat länge inte få ett bättre schema än den som har jobbat på restaurangen under kortare tid? Det var inte rättvist för dom, de hade slitit under så många år så då hade de rätt att välja ett bättre schema än de nya”, säger Hakim Rudels. 

Uppenbarligen det var väldigt svårt att bryta ner hierarkierna, för att göra ett rullande schema och få alla jämställda utifrån schemaläggningen. Men hur hanterar man det, som ny chef på bygget?

“Folk var väldigt definierade i sina roller och det var också kopplat till etnicitet. En viss roll innebar att alla som jobbade i den rollen hade samma etniska bakgrund. Bus boys, de som serverar bröd och plockar disk var vanligtvis bengaler, runners som kom ut med maten var i princip alla från Mexiko, servitörer kunde vara mexikaner som avancerat eller amerikaner, captains var enbart amerikaner. Generellt var det väldigt ovanligt att bus boys blev befordrade till captains under sin karriär.”

I veckans avsnitt av Påjobbet får du höra mer om Hakims erfarenheter där han berättar om kulturkrockarna som uppstod mellan skandinaviskt ledarskap och amerikansk hierarki. Missa inte inte detta!

Påjobbetpodden är en av Sveriges största ledarskapspoddar och drivs av bolaget Wise Consulting, som är experter på utveckling av organisationer och människor. Du hittar fler avsnitt där poddar finns.


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.