Fotograf: Montage VA.se, Julia Åsgård / Unsplash

Sveriges enda kvinnliga hockeyagent dubblar omsättningen – och ger sig in i fotbollsvärlden

Sportagenten Nina Wennerström dubblar omsättningen i sitt bolag Wesport - för andra året i rad. Nu tar hon även steget in i fotbollsvärlden.

Nina Wennerström hoppade av skolan efter nian för att satsa allt på en karriär som tennisspelare. Men vid 18 års ålder tvingades hon ge upp drömmen.

"Jag tränade fem timmar om dagen och reste världen runt för att tävla, ändå räckte inte det. Så jag vet vad som krävs för att nå toppen. Det gör att jag har en enorm respekt för våra klienter", säger hon i en intervju med Dagens industri.

Hon började senare att plugga på Handelshögskolan och satsade på en karriär som sportagent i USA, där hennes första klient - serbiskan Jelena Jankovic - senare kom att bli världsetta. Beslutet att starta eget tog hon nio år senare.

"Jag fick lämna mina klienter och avvakta ett år innan jag kunde starta eget. Alla avrådde mig från att ta det steget, men jag var säker. Jag hade lärt mig väldigt mycket i USA, men var trött på all vinstmaximering. Passionen för sporten saknades", säger hon.

Nina Wennerström bestämde sig för att kombinera det sportsliga och det kommersiella och grunda agenturen Wesport.

Sedan dess har bolaget ökat omsättningen varje år med en toppnotering på 15 miljoner 2018. Det innebar en tillväxt på cirka åtta miljoner sedan året innan, skriver Di.

"Det ser ut som att vi kommer öka omsättningen ytterligare i år. Samtidigt är den här branschen extremt svår att budgetera. En skada eller en motgång kan förändra mycket", säger hon.

Till en början fokuserade Wesport på ett fåtal stora atleter. Men i april 2016 blev Nina Wennerström historik när hon som första kvinna i Sverige blev licenserad hockeyagent och i april i år blev hon, som andra kvinna i Sverige, licenserad fotbollsagent. Samtidigt inledde Wesport ett samarbete med agentnätverket Global Soccer Management, GSM.

"Fotboll är världens största sport och jag har hela tiden haft som ambition att vi ska etablera oss där", säger hon.

Hennes vill höja professionalismen inom fotbollen och ribban för vad man ska förvänta sig av en agent.

"Många agenter pratar bara med klubbarna och förhandlar avtal. Vår nisch är att vi fokuserar både på det sportsliga och det kommersiella", säger hon.

Läs även: Fotbolls-VM: Detta är löneskillnaden mellan herrarna och damerna