Fotograf: Wikimedia Commons

Kinas "elbilsfader": 160 miljarder investerade i bränsleceller 2023

Wan Gang är Kinas förre vetenskaps- och forskningschef. 

Kina kommer utvidga arbetet med infrastruktur för vätgasdistribution för att möta utvecklingen av bränslecellsdriven fordonsteknologi, enligt Kinas "elbilsfader" Wan Gang, landets förre vetenskaps- och forskningschef, rapporterar Reuters.

Energiteknologiska lösningar som integrerar vätgasproduktion, lagring och transport. Det är en ekvation som Kina behöver finna svar på för att accelerera utvecklingen av bränslecellsfordon, enligt Wan Gang, mannen som i statlig media ofta kallas för "elfordonsbranschens fader", enligt Reuters.

Wan Gang leder för närvarande ett forskarlag med uppdrag att planera Kinas utveckling inom fordon som drivs av andra bränslen än konventionella förbränningsmotorer. Planen ska sättas i verket mellan 2021 och 2035.

För snart 20 år sedan tillskrivs Wan Gang, en tidigare Audi-chef, ha övertygat landets ledare om att satsningar på förnybar energi inom fordonsbranschen var avgörande för Kinas framtid.

Kina är i dag världens största marknad för fordon med förnybara bränslen. Runt hälften av den globala försäljningen sker i landet. Efterfrågan steg 62 procent under 2018, trots att fordonsmarknaden krympte i helhet, enligt Reuters. Bland annat lanserade Volvo Cars-ägaren Geely, som också är största individuella aktieägare i AB Volvo och storägare i tyska Daimler, en vätgasdriven buss i maj.

"Vi ska titta närmare på att etablera ett vätgassamhälle och behöver förflytta oss i riktning mot bränsleceller", sade Wan Gang i en sällsynt intervju i juni.

Kinesiska statens utvecklingsresurser till sektorn har rusat, och kommer fortsätta i den riktningen, menade Wan Gang. De statliga subventionerna på fordon med bränsleceller är i dag mångdubbelt högre än inom både batteridrivna fordon och för hybridteknologi, så kallade plug-in-fordon, i Kina. Stödet är ämnat att driva efterfrågan och locka konsumenter att köpa mer miljövänliga fordon.

Skillnaden mellan bränslecellstekniken och batterier är att vätgascellerna nyttjar en kemisk reaktion för att producera energi, där vätgas som lagras i fordonet konverteras till elektricitet. Reaktionen ger enbart vattenånga som restprodukt. Energidensiteten i vätgas är klart högre än i litium jon-batterier, vilket medför att bränslecellsfordon laddar snabbare, väger mindre och har längre räckvidd än batterifordon.

Enligt en sammanställning från Bloombergs analystjänst New Energy Finance har kinesiska bolag utlovat investeringar på över motsvarande 160 miljarder kronor inom vätgas till och med år 2023. Bland annat planerar China National Heavy Duty Truck Group att spendera motsvarande 71 miljarder på tillverkningsfaciliteter för bränsleceller i kinesiska Shandong.

Bland nordiska börsbolag med intressen inom bränsleceller och vätgas finns Powercell, som redan har tagit betydande kontrakt i Kina, och norska Nel.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST