Fotograf: Unsplash/Mostphotos

Digital kompetens är inte allt

Det rasar ett generationskrig i det svenska näringslivet. Båda sidor gräver ner sig i sina skyttegravar och pekar ut bevisen på vilka som kan - eller inte klarar av att - anpassa sig till nya villkor.

 

Den ena sidan pekar frenetiskt på en 100-årig dam som bloggar - samtidigt som den andra sidan lika ihärdigt pekar på en 56-årig mellanchef som blir förvirrad av att öppna pdf:er och behöver hjälp med att "hitta Excel". 

Det här är så kallad anekdotisk bevisföring (som i "min moster åt bipollen i tio år och blev bara förkyld en gång"). 

Det finns en föreställning om att alla födda efter 1990 på något sätt automatiskt blivit initierade i digitaliseringskultens alla hemligheter. Även om det vore sant (det är det inte) vore det fortfarande tämligen irrelevant. 

Fortfarande är det alltid människor som är både målgrupp och slutkund, oavsett bransch, plattform eller kanal. 

Och om din digitala kommunikation, marknadsföring eller produkt inte bottnar i en förståelse av människor, ja då spelar det ingen roll om du kan hacka dig till en större räckvidd på Snapchat. 

I kölvattnet av den hajpade och teknikstyrda marknadsföringen har det blivit allt vanligare med värderingsdriven kommunikation, en strategi som funkar lika bra på Instagram som i en affisch på tunnelbanan eftersom man först och främst vänder sig till människor, och i andra hand anpassar materialet efter kanal. 

64 procent av de globala konsumenterna bryr sig om ett företags värderingar och tar köpbeslut med det i åtanke, enligt kommunikationsbyrån Edelman. 

Och den största ökningen av värderingsdriven konsumtion står 55-plussarna för. Ja precis: den där 56-åriga mellanchefen vi pratade om tidigare bryr sig om att Åhléns visar upp en normbrytande lucia i sina annonser, och är därför mer benägen att köpa ett helt set ohyggliga små vaser från Iittala. 

Det kommer såklart inte fungera om det upplevs som att ditt varumärke försöker åka snålskjuts på vissa trendiga värderingar, snarare än att det är en förankrad del av företagets kultur. 

Det är alltför vanligt att hela marknadsbudgeten går åt till att kränga självförhärligande upplevelser eller prylar till Instagramkåta, cortadopimplande 25-åringar på sociala plattformar. Samtidigt sitter den 56-åriga mellanchefen med all sin ackumulerade köpkraft och kanske inte är så sugen på att köpa ett färdigt kryssningspaket från baksidan av Expressens nöjesbilaga. 

Hen vill också ha personaliserat innehåll anpassat efter behov och intresse, och den enda digitala kompetens som krävs är att kunna pinpointa när och i vilka kanaler personen är mottaglig för det budskap du levererar. 

Porsche förstår till exempel att snittåldern på personer som köper en Porsche Carrera är 49, och lägger därför mycket pengar på så kallade Porscheweekends för att bygga personliga relationer med varumärkets konsumenter - vilket antagligen är ett bättre sätt att få någon att punga ut en dryg miljon för en bil än en Instagramvideo. 

Som en digitalt kompetent 90-talist säger jag alltså detta: stirra dig inte blind på 90-talisternas digitala kompetens, den har ett begränsat egenvärde i sig. 

Bra kommunikation och marknadsföring bygger i grunden fortfarande lika mycket på människokunskap. 

Läs även: Supertalangens resa från gerillan till growth hacking


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.