Fotograf: Montage VA.se / Pressbilder

Nu lanseras supertalangen Philip Haglunds bankutmanare – för barn

Över 10 000 föräldrar har ställt sig i kö för det nya kortet.

Gimi, företaget som lär barn att hantera sin veckopeng i en app med en virtuell spargris, lanserar ett kort för barn i samarbete med Mastercard.

Kortet är kopplat till appen och anpassat för barn och ungdomar. Det ger möjlighet för dem att spendera sina egna pengar - samtidigt som föräldrar kan hålla koll på och kontrollera utgifter genom appen.

“Barn vill inte tjata för att få saker eller låna sina föräldrars kort, de vill ta
ansvar för sin egen ekonomi. Vi vill inte bara ge dem ett kort att spendera sina
pengar med, vi vill utbilda dem att bli smarta konsumenter”, berättar Philip
Haglund, VD och grundare på Gimi.

Philip Haglund är fotbollsproffset med Handelsbakgrund som blev entreprenör. Han grundade Gimi år 2015 och driver idag bolaget parallellt som han spelar för klubben Sirius. 

Hittills har Gimi över en miljon nedladdningar. Appen används har ett utbildande innehåll och funktioner som lär barn grundläggande förståelse för pengar.

Inför lanseringen har över 10 000 föräldrar ställt sig i kö för att beställa ett kort.  

"Precis som med allt annat, som att köra bil eller lära sig att cykla så behöver
man öva för att bli bra på något. Gimi-kortet har tagits fram för att barn ska
kunna öva på pengar, innan de tar steget ut i den vuxna världen där de möts av
mer komplexa beslut och fler finansiella tjänster att välja mellan ", säger
Philip.

På Gimis hemsida kan de som är osäkra på om deras barn är redo för ett eget
kort göra ett kort-test.

Gimi-kortet finns hitills bara att beställa för de som bor i Sverige. Inom det kommande året beräknas det bli tillgängligt på flera andra europeiska marknader. 

Tidigare i år utsågs Philip Haglund till en av Sveriges 101 Supertalanger. Han kvalade in på nionde plats på entreprenörslistan. 

Läs även: Sveriges 101 Supertalanger 2019 – Entreprenörer


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.