Daniel Wellingtons senaste resultat: Klocksuccén tappar

Vinsten sjunker för klockmärket Daniel Wellington.

 

Vinsten i klockkungen Filip Tysanders klockimperium Daniel Wellington sjunker, visar den färska årsredovisningen för 2018. Det rapporterar Di Digital.

Filip Tysander har plats 170 på Veckans Affärers miljardärslista. Daniel Wellington är idag ett av Sveriges 500 största företag på VA500-listan.

Under 2018 sjönk omsättningen till drygt 2 miljarder kronor, från 2,4 miljarder året innan. Samtidigt sjönk vinsten till 516 miljoner kronor från 901 miljoner kronor under rekordåret 2017.

Det minskade resultatet och den krympande omsättningen är sannolikt en effekt av att bolaget sedan 2017 lagt om sin strategi, skriver Di Digital.

"Bolaget har gått från att ha flera distributörer till att ta tillbaka mer kontroll över varumärket, bland annat genom att fokusera på försäljningen genom egna butiker. Det innebär att Daniel Wellington startat flera bolag i olika länder under året, bland annat på stora marknader som Ryssland, Sydkorea och Japan", skriver sajten.

Totalt hade koncernen vid slutet av året 22 rörelsedrivande bolag globalt, samtliga ska ha egna Daniel Wellington-butiker.

Bolaget kallar självt 2018 för ett ”mellanår”. Lokala dotterbolag i de olika länderna har inte ”hunnit kompensera för intäktsbortfallet från avslutade distributörssamarbeten”, skriver Daniel Wellington i årsredovisningen.

Daniel Wellington startades 2011.

Läs även: Louis Vuitton-ägaren är nu bland världens tre rikaste


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.