Fotograf: Pressbild / Unsplash / Flickr

Allt du behöver veta om Ikeas satsning på smarta högtalare – samarbetet med Sonos

”Vi var inte ens säkra att det skulle vara möjligt att tillverka en högtalare så billigt”, säger Sonos vd Patrick Spence.

I början av året gick Ikea ut med att de skulle samarbeta med Sonos för att skapa smartahögtalare. Namnet på produktlinjen kring högtalare blev Symfonisk.

Läs även: Ikea avslöjar storsatsning på smarta högtalare

Den svenska möbeljätten Ikea har tidigare försökt sig på att lansera en tv år 2012. Deras tv som gick under namnet Uppleva, blev ett fiasko, skriver SvD.

Nu samarbetar de ihop med Sonos, som är världens störta tillverkare av smarta högtalare.

”Vi insåg att vi måste gå tillsammans med någon annan. Vi behövde hjälp för att skapa trovärdighet på det området”, säger Björn Block, Ikeas chef för smarta hem.

För första gången någonsin tar de nu in ett annat varumärke i sitt sortiment. Detta har har ifrågasatts internt hos Ikea.

”De har varit en lång process också internt inom Ikea, för vi har aldrig gjort det här tidigare. Vi har stor respekt för vårt varumärke och vi har varit ganska konservativa med hur vi använder det”, säger Björn Block.

De båda företagen var skeptiska till en början. Sonos vd, Patrick Spence blev förvånad över att de kontaktades för ett samarbete kring smarta högtalare.

”Vi hade trott att Ikea mest handlade om att snabbt få ut billiga produkter och att de inte brydde sig speciellt mycket om kvalitet. Men det visade sig att de bryr sig om kvalitet precis lika mycket som vi gör”, säger Sonos vd Patrick Spence.

Vilken prislapp produkten skulle få blev en utmaning efter att de mötts kring tankar om samarbete. Efter diskussioner kom de överens om att nivån skulle hamna på 999 kronor.

”Vi var inte ens säkra att det skulle vara möjligt att tillverka en högtalare så billigt. Här såg vi verkligen kraften i Ikea, de kunde visa oss hur man gör”, säger Patrick Spence.

Ett av de områden där Björn Blocks konstaterade att kostnader kunde reduceras var förpackningen, att skapa en enklare sådan, istället för att behålla Sonos ”unboxing-upplevelse”.

Kring smarta högtalare existerar det idag en oro kring avlyssning. För att få bukt med denna säljs inte Ikeas högtalaren med röststyrning. Det kunden istället kan gör här att installera mjukvara från Google eller Amazon. Deras produkt kan således anslutas till andra ekosystem och valet ligger då hos användaren om den väljer att göra detta.

Läs även: Nu ska nordiska multimiljardjättar samarbeta – ”Bygglek” mellan Ikea och Lego


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.