Fotograf: White

”Flyget? Vi tar tåget överallt”

På White Arkitekter har tåg varit normen sedan flera år tillbaka. "Vi har ändrat vårt sätt att bygga hus. Självklart har vi ändrat vårt sätt att resa också", säger Rickard Nygren.

Rickard Nygren är arkitekt med ett stort intresse för hållbarhetsfrågor och en av eldsjälarna bakom firmans omställning.

"När man får upp ögonen för vilka klimatavtryck vi ger upphov till går det inte att släppa. Men det krävs att tillräckligt många ser samma sak för att det ska ta fart."

Redan 2009 började White Arkitekter att klimatkompensera sina resor, men det var först i samband med en total beräkning av den egna klimatpåverkan 2014 som det blev uppenbart för alla att resorna stack ut.

"Varför blir ni egentligen förvånade, undrade jag och några med mig. Men det var bra att fler fick upp ögonen."

Målet som sattes var att minska firmans totala utsläpp med 30 procent mellan 2014 och 2019. Miljömärkt el, miljömässiga och sociala krav vid inköp och 98 procent vegetarisk mat. Andra initiativ de tagit är cykelverkstad, kläd­bytardagar och utfasning av produkter som innehåller palmolja.

Fram till 2018 har de lyckats kapa utsläppen med 63 procent.

Att åka sträckan mellan Stockholm och Göteborg, där utsläppsminskningar är snabba och lätta att nå, är inte längre ett samtalsämne på White Arkitekter. I dag står tåget för inte mindre än 94 procent av alla resor inom Sverige, Norge och Danmark.

"Vi har vår rese­policy och i dag pratar vi om resandet som att man åker tåg, då försvinner flyget automatiskt. Vi väljer gärna första klass för att det ska vara bekvämt och lätt att jobba på vägen."

Rickard Nygren reser rätt mycket, inte minst för projekt han är inblandad i med högt ställda mål och ambitioner vad gäller hållbarhet. Just nu ett nollenergihotell, ett naturum i trä och nyligen ett passivhus i engelska Leeds.

"Vi jobbar med begreppet klimatneutralitet. Det är inte ett sätt att säga att de hus vi ritar inte ger några utsläpp alls, men vi jobbar med att minska avtrycket så mycket som möjligt. Husens klimatpåverkan försöker vi balansera med bland annat solceller. Greenwashing kan vara ett problem, men med alla reservationer som finns känns det vi gör ärligt", säger han.

Den stora utmaningen är utlands­resorna. En resa till Madrid för att träffa andra aktörer som utvecklar solcellsprodukter står för dörren.

"Det första jag gör är att fundera på om det verkligen är nödvändigt att resa, många möten kan vi ju annars ta på videolänk. Men denna gång var det relevant, även om jag tycker att vi borde lagt mötet i Schweiz dit det är lättare att ta sig med tåg."

För att få ihop resan rimligt smidigt tar han hjälp av flyget, på hemresan flyger han från Madrid till Basel varifrån han ansluter till nattåget mot Hamburg.

"Den stockholmare som flyger till London från Kastrup i stället för från Arlanda minskar sina utsläpp med en tredjedel. Att flyga kort och rakt ger också en rejäl utsläppsbesparing."

Byrån försöker därför få personal som bor i exempelvis Linköping att i stället för att ta tåget norrut till Arlanda för att sedan ta flyget söderut, åka åt rätt håll redan från början.

Det stör honom att möten fortfarande anpassas efter flygets logik.

"Till våra egna möten hinner man med morgontåget, men andra möten kan börja först efter lunch för deltagarna ska slippa ta tidigaste morgonflyget. Vi som då kommer med nattåget får sitta en halv dag på att vänta in morgontrötta flygresenärer, förutom de extra timmar vi redan lagt på tågresan. Det ska i stället vara tågtidtabellen som sätter agendan."

I dag undviker arkitekterna på White att lägga tvåtimmarsmöten i andra städer för att sedan direkt åka hem igen. I stället samlar de ihop frågorna till färre längre träffar.
De årligt återkommande studieresorna, som tidigare gått till allt från New York till Shanghai, är också satta under lupp.

"Nu är det inte är lika flashigt att flyga till New York längre så i år kommer vi att satsa på mer lättillgängliga platser. I höst kommer vi att besöka allt från Smålands träbyggnadsindustri till att utifrån Warszawa och Wien studera social bostadspolitik i centrala Europa. Hela arbetet har gått ut på att studieresorna ska passa för tåg."

Rickard Nygren menar att miljöproblem för länge betraktats som särintresse, men i dag är en verklighet vi har att rätta oss efter.

"Om vi inte ändrar vårt sätt att resa, på samma sätt som vi utvecklar vårt sätt att bygga hus, blir det något som skaver."

Snabbstatistik: Affärsresenärerna blir allt fler

  • SJ:s affärsresebokningar har ökat med 21 procent i vinter jämfört med samma period i fjol.
  • 33 procent av affärsresenärerna väljer tåget framför bilen när så är möjligt.
  • För ett år sedan var siffran 14 procent.
  • Den mest populära linjen är Stockholm–Malmö–Köpenhamn där resandet ökat med 10 procent.

Källa: SJ trendrapport

 


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.