Fotograf: Pressbild

Nu får Volvos självkörande elfordon Vera sitt första uppdrag

Fraktracet fortsätter. 

Tidigare i veckan kunde vi läsa om Scanias bidrag till fraktracet då de visade upp sitt fordon NXT under kollektivtrafikmässan UITP. Scanias NXT har ett modulsystem som gör att olika enheter kan kopplas ihop och den kan frakta människor, sopor eller varor utefter behov och efterfrågan.

Läs även: Här kommer Scanias bidrag till fraktracet – är både buss och sopbil

Svenske uppstickaren Einride är också med i matchen med sin T-pod. Den självgående T-Pod:en har testats på en allmän landsväg och företaget uttryckte att de var de första någonsin att med en självgående samt el-driven lastbil på en allmän väg i kommersiellt syfte.

Vera som är Volvo Lastvagnars självkörande el-fordon, har nu fått det första uppdraget i ett samarbete med logistikföretaget DFDS.

”Nu har vi möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter”, säger Mikael Karlsson Vice President, Autonomous Solutions, på Volvo Lastvagnar.

Vera rullades fram av Volvo Lastvagnar år 2018. Fordonet ska under kortare tid och på ett mindre avstånd frakta stora volymer av varor och därtill med en högre precision.

Läs även: Svenska uppstickaren Einride blev först – inte Google, Tesla eller Volvo

DFDS-samarbetet är starten för tillämpandet av Vera i faktiska transportuppdrag på förutbestämda allmänna vägar i ett industriområde. DFDS genererar årliga intäkter kring 17 miljarder kronor och företaget tillhandahåller färje- och transporttjänster inom Europa och Turiket.

”Vi vill ligga i framkant när det gäller uppkopplade och självkörande transportlösningar. Det här samarbetet hjälper oss att utveckla en effektiv, flexibel och hållbar långsiktig lösning för att ta emot självkörande fordon som kommer till oss. Det gynnar våra kunder, miljön och vår verksamhet”, säger DFDS vd Torben Carlsen.


Målsättningen är att från ett kontrolltorn kunna styra ett flertal Vera-fordon. Tillsammans ska dessa skapa ett sömlöst flöde för repetitiva uppdrag i hamnar, fabriker samt logistikcenter och kunna skalas efter behov, effektivitets- och hållbarhetskrav. Hastigheten på flödet får max uppnå 40 km/h.

Det krävs fortfarande att transportlösningen och de självkörande fordonen vidareutvecklas tillsammans med infrastruktur och de säkerhetsåtgärder som behöver uppfyllas.

”Självkörande transportlösningar med låga ljudnivåer och nollutsläpp spelar en viktig roll i framtidens logistik och kommer att gynna både företag och samhälle. Vi ser det här samarbetet som en viktig start och vi vill driva utvecklingen på detta område. Vera kanske har en maxhastighet, men det har inte vi. Tester har redan påbörjats och vi har för avsikt att implementera lösningen inom de närmaste åren”, säger Mikael Karlsson.

Läs även: Volkswagens bästsäljare går inte att köpa i USA – och det är en korv


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.