Fotograf: Unsplash

Den svenska elbilsboomen är hotad

Målet att göra Sverige fossilfritt kan rinna ut i sanden.

Att sänka koldioxidutsläpp från trafiken genom miljontals elbilar ute på svenska vägar kan spåra ur på grund av den låga lagringskapaciteten hos de nya ladddningsstationerna. Det skriver Bloomberg

Att staten går in och finansierar inköp av elbilar har bidragit till en ökad försäljning med 253 procent de första fem månader i år. Men snart kan det ta slut.

Efterfrågan på elektricitet i Stockholm och andra städer överskrider den kapacitet som det lokala elnätet kan tåla. 

ör att uppnå målet med att bli ett fossilfritt land, ska det på svenska vägar rulla 2,5 miljoner el- och hybridbilar innan år 2045. Idag cirkulerar 70 000 elbilar i Sverige, enligt Power Circle

“För att få folk att köpa elbilar, ska laddningsstationerna finnas tillgängliga i närområdet”, säger Tobias Henmark, Sverigechef på Fortum Charge & Drive, till Bloomberg. “Just nu finns det en tendens att täcka kapacitetsbrister genom högre kostnader, och det gör uppbyggandet av laddningsinfrastruktur omöjligt”. 

För att kunna hantera ökningen av elbilar oavsett bristen på energikapacitet, föreslår Power Circle att bilägare ska uppmanas att inte ladda sina bilar och inte heller skicka el tillbaka till nätet under för- och eftermiddags rusningstider. 

Om det blir tillräckligt med bilar i framtiden som är kopplade till elnätet och är villiga att dela med sig, kommer problemet att mildras istället för att förvärras. 

“Elbilar kan antigen förbättra eller förstöra elnätet,” säger Johanna Lakso, vd på Power Circle, till Bloomberg. “När vi håller på att bygga infrastrukturen, varför inte vara smarta och använda det som ett stöd till elnätet?”

Läs även: 500 tillverkare – nu måste Kina kyla ner den överhettade elbilsbranschen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.