Drönare lyfter sjukvården - i både Afrika och Europa

Och de skyndar på nya regleringar. 

För några år sedan sa Jeff Bezos att år 2018 ska hans e-handelsimperium Amazon leverera beställningar med hjälp av drönare, och snart lanserar företaget Prime Air. 

Men även startups börjar utforska den luktrativa branschen - och för det mesta inom hälsovård, skriver The Economist

Ett av de mer namnkunniga företagen som sysslar med det är Zipline, baserat i San Francisco. Deras första drönare lyfte i Rwanda år 2016 och i dag levererar de 150 medicinska produkter, mest blod och vacciner, till svåråtkomliga platser. Tack vare blodleveranser minskar mödradödligheten, enligt The Economist.

I Rwanda finns även drönarbolaget Globhe vars grundare är svenska Helena Samsioe. 

Läs mer: Hon har skapat ett Uber för drönare: ”Det fanns många drönare i världen, men de gjorde inte så mycket bra saker”

Andra företag använder drönare för att leverera läkemedel till bland annat Bhutan, Malawi och Papua New Guinea. Även i Europa, till exempel i Schweiz, kan patienter få resultat på medicinska prov samma dag som de tagits.

Amerikanska Zipline ska senare i år expandera till North Carolina och planerar att betjäna 700 miljoner inom tre till fyra år. 

För regeringar som inte vill godkänna drönare eftersom de bland annat kan kollidera med flygtrafik eller orsaka störande ljud är hälsovården ett lockande skäl, skriver The Economist. När det gäller livsräddande läkemedel, ser beräkningen annorlunda ut. 

”Det blir också enklare, eftersom leveranser inom hälsovård sker vanligtvis mellan ett begränsat antal platser, och inte massvis med olika lägen” säger Ben Marcus, grundare av AirMap, ett företag inom drönarbranschen, till The Economist.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.