Fotograf: Pressbild

Här kommer Scanias bidrag till fraktracet – är både buss och sopbil

Scanias nya fordon fyller flera olika funktioner.

I fraktracet mellan företag som Google, Tesla och Volvo där eldrivna självkörande fordon utvecklas, har nu även Scania gett sig in i matchen. I våras kunde vi läsa om det svenska företaget Einride som tillsammans med DB Schenker, testade sin T-pod på en allmän landsväg i kommersiellt syfte och blev därmed först.

Läs även: Svenska uppstickaren Einride blev först – inte Google, Tesla eller Volvo

Nu visar även Scania upp sitt fordon som fyller många syften på kollektivtrafikmässan UITP under den 10-12 juni. 

Den kan likna de bussar vi redan sett under de senaset åren men Scania utger att deras fordon NXT, har ett stort fokus på modulsystemet.

”Uppdraget har varit att göra något nytt, att tänka utanför boxen. Vi har föreställt oss en framtida stad och sen försökt lösa tre frågor: persontransport, godstransport och återvinning”, säger NXT projektledaren Robert Sjödin till Di Digital.

Läs även: Transportstyrelsen vill se förbud mot elsparkcyklar efter dödsolyckan

Drivmodulerna, både den fram och den bak, kan kopplas till enheter vilka möjliggör transport av personer, varudistribution eller sophämtning. Detta innebär att den kan möta kraven på resurssnålare och effektivare transporter i städer, skriver Ny Teknik.

Den består således av tre delar som innebär att formen kan skifta för de olika stadstransporterna och NXT har inget utrymme för en förare. Dagtid kan den ta passagerare vid rusningstid eller transportera leveranser och nattetid förvandlas till en sopbil, skriver Di Digital.

Scania menar att den på så sätt kan optimera flöden i stadskärnorna. Henrik Henriksson, Scanias vd, uttrycker i pressmeddelandet, att tekniker behöver mogna ytterligare men detta är ett konceptfordon för att illustrera vad som finns inom räckhåll.

”NXT är en vision för städernas framtida transporter. Fler av dessa nya tekniker måste fortfarande mogna ytterligare men för oss har det varit viktigt att faktiskt bygga ett konceptfordon för att praktiskt visa vad som ligger inom räckhåll”, 

Som med andra elfordon och självkörande fordon, krävs det att infrastrukturen och ett nytt ekosystem runt omkring de hållbara transporterna utvecklas.

Läs även: Aftonbladet: Finansministern vill höja bensinskatten

”Vi på Scania kan inte rita om hela transportsystemet för städer. Men det vi kan göra är att inspirera till förändring och det är tanken bakom NXT – att börja tänka på transporter och fordon på ett annat och mer hållbart sätt”, säger Henrik Henriksson.

Fordonet är åtta meter långt, är byggt av kompositmaterial och har en vikt på mindre än åtta ton. Under golvet ligger de batterier som driver bilen framåt. Detta för att optimera användandet av utrymme och förbättra viktfördelningen. Sträckan NXT kan färdas med dagens batterier är beräknad till 245 kilometer på en laddning.

”Ständiga förbättringar i små steg har alltid kännetecknat Scania. Nu tar vi gigantiskt kliv in i framtiden. Fordonet kommer att ge oss ovärderliga data i vår fortsatta utveckling av elektrifierade självkörande fordon”, säger Robert Sjödin.

Efter utställningen på UITP i Stockholm ska den tillbaka till Scania där de fortsätter att bygga framtidens fordon. Fordonet är ”konstruerad för 2030 och framåt”, skriver Scania.

Läs även: ”För 50 år sedan var en lädersoffa den optimala lyxen” - nu kommer veganbilarna


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.