Jeff Bezos, vd för Amazon Fotograf: Fotograf: Reed Saxon

Amazon rusar förbi Apple och Google - är nu det högst värderade varumärket

Fortsatt tillväxt för Amazon som nu går om de två tech-giganterna. 

Amazon är nu världens högst värderade varumärke, framgår det av Kantars årliga mätning.

Med ett värde på motsvarande knappt 3000 miljarder kronor har e-handelsjätten därmed gått om Apple och Google som i 12 år har abonnerat på förstaplatsen, skriver Marketing Week

Enligt Kantars senaste globala varumärkesrankning, mellan 2018 och 2019, har Amazons varumärkesvärde växt med 52 procent. Apple hades samtidigt en mer blygsam tillväxt på  en tillväxt på 3 procent medan Google växte med 2 procent.

Här är Kantars sammanställning över världens högst värderade varumärken 2019:

Rank Varumärke Värde 2018[$] Värde 2019[$] Förädnring [%]
1 Amazon 315.505 207.594 52
2 Apple 309.527 300.595 3
3 Google 309.000 302.063 2
4 Microsoft 251.244 200.987 25
5 Visa 177.918 145.611 22
6 Facebook 158.968 162.106 -2
7 Alibaba 131.246 113.401 16
8 Tencent 130.368 178.990 -27
9 McDonald's 130.368 178.990 3
10 AT&T 108.375 126.044 2
11 Verizon 94.598 84.897 11
12 Mastercard 91.929 70.872 30

”[Amazon] har på ett framgångsrikt sätt först samman värden och de positiva märkesassociationer inom ett företag - användarvänlighet, hastighet, tillförlitlighet - till andra områden”, säger Graham Staplehurst, global strategichef på Kantar, till Marketing Week.

Läs även: Amazons nya AI-satsning ska ersätta lagerjobb

Vidare säger strategichefen att Amazon på senare tid har breddat sig till att erbjuda såväl molntjänster som underhållning och betalsystem och ständigt utvecklar ny teknik.

Detta kan ses i Amazon satsning på leveranser med drönare, lansering av nya musiktjänster, intåg på modemarknaden, förvärv av företag så som Deliveroo och AI-satsningar. 

Även finansexperten Warren Buffett har köpt aktier i Amazon och i samband med investeringen uttryck att ”Jag har varit ett fan och en idiot som inte köpt tidigare”.

Läs även: Amazon kopierar Supreme i ny modesatsning

Precis utanför pallplatserna hamnar Microsoft och Visa som har vuxit med 25 procent respektive 22 procent det senaste året.

Kinesiska Alibaba är det icke-amerikanska företag som hamnar högst på listan, med en sjundeplacering. E-handelsbolagets varumärke växte i fjol med 16 procent.

Det enda varumärket på topp 10-listan som har minskat sitt värde är Facebook som minskat med 2 procent och ligger på en sjätte plats, efter ett turbulent 2018 då bland annat Cambridge Analytica-skandalen briserade.

Tillsammans har varumärkena på Kantars topp 100-lista ökat med drygt 300 miljarder dollar. Som en jämförelse var Sveriges BNP under 2017 drygt 500 miljarder dollar.

Bland klättrarna utmärks bland annat Mastercard som under en 10-årsperiod har ökat med i snitt 30 procent per år, enligt Marketing Week.

”Varumärken som kan skapa en tydlig identitet, har mening för kunderna, och även verkar över många sektorer [har den högsta potentialen för framtidstillväxt]”, säger Graham Staplehurst om Mastercard.

På topp 100-listan återfinns totalt nio nykomlingar, varav de flesta är kinesiska och amerikanska techvarumärken.

Läs även: Amazon köpte hans livsverk – för 135 miljarder: ”En sammanslagning är som ett äktenskap”


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  2. Här är Nordens mest attraktiva arbetsgivare 2019 – Sweco som leds av Näringslivets mäktigaste kvinna 2019 på toppen
  3. Pensionsjätten satsar 740 miljoner i Northvolt – och spekulerar om Teslafabrik till Sverige
  4. Ed Sheeran spelar mot världsrekord – drar in 7 miljarder kronor på senaste turnén
  5. Bra lön direkt: 10 välbetalda jobb som inte kräver utbildning
  1. Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror
  2. Nya plastskatten – upp till 7 kronor per plastpåse
  3. Bianca Ingrossos varumärke en riktig tillväxtraket
  4. Skapa guldkant genom kontroll över ditt kapital – ”din väg till frihet”
  5. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.