Fotograf: Flickr

Volkswagens bästsäljare går inte att köpa i USA – och det är en korv

Korvfans: ”Det är orättvist!” 

Det är inget problem för amerikanerna att köpa Volkswagen Golf eller Jetta, men de kommer aldrig kunna köpa Volkswagens bästsäljare – currywurst, det skriver The Wall Street Journal.  

De senaste 46 åren har det tyska bilbolaget Wolfsburg producerat dessa korvar som gått under namnet ”199 398 500 A” i katalogen.  

Currywurst är en central del av den tyska street-food kulturen - den säljs på gator, tågstationer, flygplatser och på gator. Volkswagen säljer korvarna i förpackningar för fem som de kallar ”Volkswagen Originalteil”. I Tyskland kan man köpa dessa korvförpackningar i vanliga mataffärer för 10 euro, enligt WSJ.  

Läs även: Elbilskonkurrensen hårdnar - här är utmanaren som pressar priserna

Förra året sålde Volkswagen (VW) 6,5 miljoner korvar jämfört med 6,2 miljoner sålda bilar. Vissa VW försäljare i Tyskland ger currywurst till sina kunder i stället för blommor.  

Korven säljs i elva länder och USA är inte en av dem. ”Det är orättvist”, säger Mike Wilt, currywurts fan och statligt anställd i Winchester. Nu försöker Wilt övertala den lokala VW producenten att beställa ett parti med currywurst.  

Talesperson för det amerikanska departementet för agrikultur berättar för WSJ att Volkswagen inte finns med på listan av de tyska företag som har tillstånd att exportera fläsk till USA. Däremot är det tillåtet att göra en beställning på 23 kilogram kött för privat konsumtion. 

En annan korvbeundrare Brian Wilkinson har upptäckt VW:s korv förra året och har även räknat fram kostnaden på beställningen – 300 dollar. 

”En lite dyrare korv,” säger han till WSJ. Istället planerar han för semester i Tyskland för att jaga efter den eftertraktade korven. 

Läs även: Volkswagen slår tillbaka – lanserar super-elscooter


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.