Fotograf: Alison De Mars

Hon automatiserade bort sitt toppjobb på Spotify: ”AI ger inte färre jobb utan fler”

AI-samhället kommer att bjuda på fler jobb än någonsin, men människor måste omskola sig. Det hävdar 30-åriga digitala strategen, supertalangen och grundaren av Artificial Humanity Anna Loverus.

”Medan det länge har legat prestige i hur många anställda en chef har är jag övertygad om att det i AI-samhället snarare handlar om hur mycket vd lyckas skala ned team och ändå behålla samma prestation.”

Som grundare av Artificial Humanity lever supertalangen Anna Loverus som hon lär genom att ta rygg på gig-ekonomin och växa med så få anställda som möjligt.

”Kompetensbristen är extrem inom det fält som jag verkar. Så jag tror inte på att försöka skala upp med en massa personal, utan snarare genom automatiserade processer.”

Läs även: Superekonomen om AI – “Det här är en verklig fara”

Att koda, avkoda och bygga processer har gått som en röd tråd genom hennes liv. Inför EU-valet hjälpte hon Centerpartiet att förstå mer hur dess målgrupper fungerar.

Det gick väldigt bra för Centerpartiet?

”Skojar du eller. Det känns skönt att det gick bättre än vad jag någonsin hade trott.”

Vägen till att lära sig att tolka data och därmed kunna bygga automatiserade processer – som likt namnet på bolaget antyder även inkluderar människan – inleddes redan som åttaåring. Mamma var professor i biokemi vid Uppsala universitet och släpade hem jobbdator och böcker som ”Html for dummies.”

Skolan gick så bra att hon fick tid att koda och efter att ha läst en artikel i Kamratposten kom hon i kontakt med en community med unga tjejer som gjorde samma sak. Snart började hon göra hemsidan för innebandyklubben där hon senare skulle bli en så duktig målvakt att det banade väg till idrottsgymnasium och plats i Hammarbys damlag i Elitserien.

”Jag använde internet och lärde mig allt om motspelarnas styrkor. Det blev kanske inga tv-spelsräddningar, men jag släppte in få mål.”

Precis som att hon försökte avkoda innebandyn försökte hon göra detsamma med det sociala spelet på mellanstadiet.

”Jag kunde inte förstå varför vissa ansågs coola, medan jag hamnade utanför.”

När hon började idrottsgymnasiet kom anorexi som ett brev på posten. Till slut blev hon så illa däran att när andra skulle vidare efter idrottsgymnasiet fick hon lägga ett sabbatsår på att bli frisk.

”Jag har varit min värsta motståndare där jag trodde att målet med livet var att vara perfekt rakt igenom. Anorexin blev aldrig livshotande, men tvingade mig ändå att reflektera över vad som är viktigt i livet.”

Hon började läsa ekonomi vid Handels i Göteborg efter varningar om att hon skulle bli ensam tjej om hon läste till civilingenjör. Det tog bara ett år innan hon återvände till Uppsala. Parallellt med att avsluta sina ekonomistudier läste hon beteendevetenskap.

”Jag är inte superintresserad av att plocka isär en brödrost precis, men dissekerar gärna hur grupper fungerar.”

Samtidigt med studierna läste hon distanskurser i journalistik och skrev för teknikbloggen Lilla Gumman.

”Likt forskning handlar ju ändå journalistiken om att researcha och strukturera omvärlden. Så de metoder jag i dag använder i Artificial Humanity bygger till viss del på journalistik.”

Då hon började arbeta heltid som digital konsult 2010 föll många bitar på plats.

”På den tiden räckte det med att kunna twittra för att kalla sig sociala medierexpert, men genom min kombination av kunskaper kunde jag inte bara berätta hur man gjorde rent praktiskt. Jag hade också massor av teoretisk kunskap att applicera.”

Då hon gick till en liknande roll vid innehållsbyrån Matter brakade hon först i väggen en gång och därefter ytterligare en gång.

”Det fanns inga seniora förebilder, särskilt inga seniora kvinnor, på byrån som kunde berätta för mig att man inte behöver svara i telefon eller på mejl dygnet runt. Så det var en jätteutmaning att förstå hur arbetslivet fungerar.”

Erfarenheten fick henne att många år före dagens så kallade ”Time Well Spent”-rörelse i USA gå ut i DN och Sveriges Radio med budskapet att vi kanske inte måste ha notifikationer inställt på mobilen eller skapa affärsmodeller som bygger på attention.

Då uppmärksamheten blev väl stor valde hon att gå in i medieskugga och arbeta i det tysta med Bonnier-satsningen KIT.

”Mitt ansvar bestod i att leverera rätt innehåll till rätt person vid rätt tillfälle och skala upp antalet läsare. Jag var på KIT under the glory days och långt innan Facebook ändrade algoritmerna för vad som styr användarens nyhetsflöde. En förändring som inte var så positiv för KIT.”

I stället blev det Spotify och den prestigefulla rollen som sociala mediechef först för Norden, och senare även för Frankrike och Benelux. Då hon lyckades automatisera bort sitt jobb blev hon inte särskilt populär bland oroliga kollegor och insåg att hon befann sig för långt nere i linjen för att få stöd av Daniel Ek.

Hennes 10 månader på Spotify lärde henne också att den som arbetar med förändringsbeteende måste förstå det politiska spelet. I dag anser hon att ett bolag som Spotify inte skulle behöva så många av sina roller om man bara talade mer med varandra.

”Jag satt egentligen bara mellan folk i olika processer. Tittar du på organisationer mer strukturerat och utifrån ett helhetsperspektiv så inser du snart att det går att scripta bort en massa människor.”

Det innebär också att hon kallt räknar med att bygga processer blir minst lika viktigt som att rekrytera framöver. Hon är också övertygad om att den chef som fortsätter att lägga prestige i att bygga stora team blir den som klarar övergången till AI-samhället sämst.

Då jag påpekar att det låter som ett tufft besked för alla anställda därute svarar hon:

”Forskning kring AI och automatisering har visat att det ger fler arbetstillfällen. Människor som förlorar arbetsuppgifter på grund av automatiseringen behövs för andra arbetsuppgifter.”

Då folk kan ”fel saker” och behöver omskola sig är det inte alltid så enkelt som att låta individen ta ansvar för det, enligt Anna Loverus.

”När du kommer hem från jobbet på bilfabriken på kvällen kanske du inte direkt orkar kasta dig över en nanoutbildning i programmering. Samtidigt går processen med att människor hela tiden måste skaffa sig ny kunskap så snabbt nu att det är svårt att hinna ta till sig allt som behövs.”

Som den sociala medierexpert hon också är kan hon slita sitt hår över att hur många företag som springer i samma riktning i stället för att fråga sig vad man säljer.

”Det är så lätt att göra som alla andra, att göra influencermarknadsföring eller jobba med lead generation-verktyg bara för att andra pratar om det. Genom att många organisationer varken förstår hur egna affären eller målgrupperna fungerar blir det lätt fokus på buzzwords.”

Poängen är att det inte spelar någon roll hur bra kundstödssystem bolaget sitter med om man brister i att förstå hur människor vill bli kontaktade. Det gör även att många företag som säljer produkter eller tjänster som snarare bygger på rationella beslut än känslor ägnar en massa resurser åt influencermarknadsföring i onödan.

”Det är inte så att du byter bank bara för att Isabella Löwengrip säger att hon har en viss bank.”

Vill däremot Skandiabanken få fler unga pensionssparare kan influencermarknadsföring vara rätt väg att gå, enligt Anna Loverus.

”Det beror på att det handlar om beteendeförändringar.”

Efter att ha lämnat Spotify knöt hon ihop säcken genom att skapa Artificial Humanity årsskiftet 2017/2018.

”Det talas om att data är den nya oljan, men många kunder har inte data i strukturerad form eller vet inte ens vad de har för data. Största utmaningen ligger i att förstå vilka problem som måste prioriteras, börja litet och genom en iterativ process lösa ett problem i taget.”

Hon anser att rädslan för vad AI-samhället kan leda fram till har haft betydligt mer påverkan för populismens utbredning än sociala medier.

”Populismens framväxt handlar om att många människor som tycker att man har bidragit med en massa på arbetsmarknaden inte känner sig relevanta längre. Det här kan inte bara individen lösa, utan det behövs även rejäla insatser från samhället för att omskola så stora grupper.”

Läs även: H&M vill minska sitt lager genom AI-satsning