Fotograf: Pressbild Systembolaget

Servicekampen mellan Systembolaget och Ikea

Systembolaget, Ikea och Ica har bäst service. 

För åttonde året i rad har ServiceScore mätt konsumentupplevelsen hos företag i totalt 22 branscher, skriver My News Desk.  

Vinnarna är Systembolaget, Ikea och Ica.

Systembolaget var tidigare listetta fem år i rad men de blev omkörda av Ikea. Nu har Systembolaget återerövrat förstaplatsen med betyget 70.9 och Ikea hamnat tätt efter på 70.7.

Ica har klättrat till en stark tredjeplats på 69.3 som under alla år vunnit inom livsmedelskategorin.

Överlag fortsätter apotek och hotell befinna sig bland de tio företagen i service-toppen.

Utnämningarna till ServiceScore grundar sig på 3 000 svenska konsumenters svar kring servicebemötande. Mätningen bygger på ett riksrepresentativt urval via Cint, en webbpanel med mer än 400 000 panelister. 

Läs även: Nu ska nordiska multimiljardjättar samarbeta – ”Bygglek” mellan Ikea och Lego


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.