Pressbild

De får oss att panta förpackningar – nu rullar succén ut över Sverige

Apoteket utökar samarbetet med PantaPå från 3 till 41 butiker och i sommar kommer ytterligare aktörer och förpackningsslag.

I början av 2015 började civilingenjören och entreprenören Suwar Mert testa olika idéer för att se hur påsar kunde återvinnas på samma sätt som PET-flaskor och aluminiumburkar.

Så föddes PantaPåsen, som idag namnändrats till PantaPå.

“Genom att införa ett pantsystem sätter vi ett värde på förpackningarna. Panten garanterar att förpackningarna värderas på samma sätt som PET-flaskor och burkar. Därmed gör vi dem också synliga i ett samhälle där förpackningarna ofta passerar våra händer utan att vi reflekterar över det”, sade Suwar Mert, grundare och vd för PantaPå, till VA för ett år sedan.

Apoteket, som var först med att testa modellen, utökar nu från tre butiker i Stockholm till sammanlagt 41 butiker runt om i Sverige som kommer att ha pantbara plastpåsar.

Med hjälp av appen PantaPå går påsarna från Apoteket att panta på återvinningsstationer. 

När kunden skannar påsens streckkod känner appen av återvinningsstationens gps-koordinater. Påsen sorteras i behållaren för plastförpackningar och panten sätts in på kundens bankkonto alternativt skänks till välgörande ändamål. Panten ligger på 1 krona för små påsar och 2 kronor för stora.

“I sommar, under juli och augusti, tillkommer minst tre nya aktörer och tre nya förpackningsslag. Sedan tillkommer fler i höst och ytterligare fler i vinter. Tyvärr kan jag inte avslöja vilka aktörer det blir ännu”, säger Suwar Mert.

Eftersom det under första året varit relativt få förpackningar som varit pantbara har det varit svårt att få användbar statistik, men under april genomförde PantaPå “Pantjakten”.

“Då gjorde vi 90 procent av alla förpackningar inom dagligvaruhandeln i Sverige pantbara. Varje person kunde panta upp till 25 förpackningar och varje förpackning kunde bara pantas en gång.”

Pantjakten gick över förväntan. På 15 minuter hade över 1000 förpackningar pantats och på en vecka pantades över 20 000 förpackningar, motsvarande 1,6 ton förpackningar. PantaPå stod för kostnaden.

“Vi stoppade försöket efter en vecka. Många hörde av sig och ville fortsätta.”

Nu har PantaPå gjort det möjligt att fortsätta skanna alla typer av förpackningar för att konsumenterna ska kunna se sitt koldioxidavtryck. Det är Suwar Mert och hans syster tillika med-grundare, Berfin Mert, som driver bolaget tillsammans nu. 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.