Fotograf: Unsplash / pxhere

”För 50 år sedan var en lädersoffa den optimala lyxen” - nu kommer veganbilarna

Eukalyptus, sockerrör och sojabönor – kampen i veganbilsrallyt hårdnar.

Nu ger sig Volvo in i elbilskampen och blir ännu grönare när de rullar fram en ny veganklädd elbil.

Biltillverkaren Volvos systerföretag Polestar kommer år 2020 med sin nya modell Polestar 2, en vegansk elbil där skinnklädsel väljs bort.

”Vi bestämde oss för att tillföra något annat till segmentet. Vår avantgardedesign har utvecklats sedan Polestar 1 med ett coolare och djärvare uttryck”, säger Maximilian Missoni, designchef på Polestar i Vegnews.

”Vi har också designat en standardvegansk inredning med progressiva textilier som kommer att tilltala den framåtblickande publiken”, säger Maximilian Missoni.

Konkurrenten Audi börjar också produktionen av en vegansk bil, e-tron GT, nästa år, skriver Vegnews.

Enligt Ny Teknik väntas bilbranschen satsa mer på alternativa material och uppnå en vegansk profil. Grand View Research spår att år 2025 kommer industrin kring syntetiskt läder omsätta 45 miljarder dollar.

Läs även: Elbilskonkurrensen hårdnar - här är utmanaren som pressar priserna

Därmed förutsäger Grand View Research att efter den produktion inriktad mot heminredning, kommer bilindustrin att bli den näst största användaren av förnybara textilier. Några buzzwords enligt Automotive News Europe inom branschen är ”ansvarsfullt urprung” och ”premiumalternativ”. 

Toyota har sittdynor producerade av glykol, som finns i sockerrör och Ford använder sojabönor för att framställa sätesskum. Med en textil av eukalyptus som har avsevärt lägre vattenförbrukning än plast, är inte Land Rover sämre. Ytterliggare material som används är det mockaliknande Dinamica Suedecloth, som framställs från mikrofibrer i gamla plastflaskor. För en bil sägs det krävas 53 flaskor, framgår det i Ny Teknik. 

”För 50 år sedan var en lädersoffa den optimala lyxen. Nu skulle du aldrig se det i de bästa hotellen och hemmen. Det är en liknande process med bilar. Framgent är det en hållbar design som utgör ramverket för förändring”, säger Land Rovers creative director Massimo Frascella till Automotive News Europe.

Läs även: Målet: 2000 anställda och omsättning på 10 miljarder kronor - nu börsnoteras den svenska energisuccén


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.