Utskrattade Bings revansch: Omsätter mer än Twitter och Linkedin

I veckan fyller Microsofts Google-kopia Bing 10 år. Den har sällan tagits på allvar. Men i det tysta har sökmotorn vuxit och tjänar nu tre gånger mer än Twitter gör på annonser, skriver Bloomberg.

Den 1 juni 2009 lanserade Microsoft sökmotorn Bing. Tjänsten har aldrig setts som en allvarlig utmanare till Googles motsvarighet, som dominerar marknaden i västvärlden. 

Men faktum är att Microsofts intäkter från sökordsannonsering nu årligen ligger på 7,5 miljarder dollar, noterar Bloomberg och skriver att Bing inte längre ses som ett "skämt" inom techvärlden.

Summan är förvisso långt ifrån de 120 miljarder dollar Google har i reklamintäkter årligen, men mer än tre gånger så mycket som Twitters reklamintäkter och dessutom högre än Linkedins omsättning på 5,3 miljarder dollar (karriärnätverket ägs sedan 2016 av Microsoft).

Sedan 2016 har intäkterna från Bing stigit med omkring 40 procent. Det beror bland annat på, enligt Bloomberg, att ägaren Microsoft har lagt in Bing i olika sökrutor på datorer som använder Windows eller Office-paketet. 

Dessutom har Microsoft slutit avtal med bland annat Yahoo och AOL som gör att dessa tjänster använder sig av Bing.

Analysfirman Comscore uppskattar att knappt en fjärdedel av alla desktop-sökningar i USA går genom Bing. Utanför USA, och på smartphone-markanden är andelen betydligt mindre.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST