Fotograf: Fotograf: Björn Lindgren/TT, Globala Målen

Svensken bakom världens just nu viktigaste symboler

Jakob Trollbäck har designat FN:s 17 globala hållbarhetsmål.  ”Jag måste erkänna att jag faktiskt kände lite svindel, men utan att vara helt säker sade jag lite kaxigt att det måste gå”, säger han till Veckans Affärer.
Beyoncé, Coldplay, Ariana Grande liksom Bill och Melinda Gates, Jordaniens drottning Rania, Leonardo DiCaprio och David Cameron på länk från ett flyktingläger i Libanon. Det var bara några av de kändisar som i sällskap av tusentals andra fick Central Park i New York att sjuda av entusiasm och tillförsikt den 26 september 2015.

Det var dagen efter att alla världens länder lyckats med det osannolika, att enas om 17 globala hållbarhetsmål, 169 delmål och 232 indikatorer.

På dagen ett år tidigare hade den brittiske manusförfattaren Richard Curtis, med filmer som ”Love actually”, ”Fyra bröllop och en begravning” och ”Notting Hill” i portföljen, klivit in i den svenske designern Jakob Trollbäcks studio på Broadway i New York.

”Han pratade med mig om sitt initiativ Red Nose Day som hjälper utsatta barn i England och Afrika. Nu ville han ha vår hjälp att lansera det i USA”, berättar JakobTrollbäck när vi ses över en lunch på hans nyöppnade kontor i Gamla stan i Stockholm.

Men Richard Curtis, som fått upp ögonen för Trollbäck + Company genom ett jobbde gjort för tv-kanalen BBC, hade även en annan tanke med besöket.

”Han kände folk på FN och visste att de satt och svettades med nya globala hållbarhetsmål. Planen kommer att misslyckas om de inte kan göra dem lätta att kommunicera, sade han och frågade mig om jag var sugen på att hjälpa till.”

Tre månader senare landade ”The road to dignity by 2030” i Jakob Trollbäcks inkorg.

Han visar mig det långa och komplext skrivna dokumentet på sin datorskärm.

”Bara att komma fram till att det skulle vara just 17 mål hade varit en svår förhandling. Alla ville ju ha med just sina ord och bisatser.”

Läs även: Stoppar resistenta bakterier

Uppdraget för den erfarna designern gick inte att missta sig på.

”För att kunna förstå kärnan i agendan började vi med att översätta alla långa och komplicerade meningar till enkla rubriker.”

Vid sidan av att förtydliga målen ville Jakob Trollbäck och hans kolleger också skapa positiva budskap. Långa mål fick korta, tydliga och inspirerande namn som

”No poverty”, ”Gender equality” och ”Life below water”. De började tänka på ett periodiskt system och började göra ett rutnät med en symbol för varje mål.

Nästa utmaning var färgerna.

”Från början jobbade vi med sex färger, men sedan insåg vi att vi behövde en färg per mål. Det är inte lätt att hitta sjutton färger som är unika och samtidigt ser bra ut tillsammans. Sedan skapade vi en logotyp som visar att alla målen hänger ihop, för det är ju ingen à la carte-meny. Målen måste lösas tillsammans.”

Den färgglada cirkeln har sedan den först projicerades på FN-skrapan i september2015 blivit en av världens mest kända symboler.

Ett år senare, bestämde han sig för att ta sig an det till synes omöjliga uppdragetatt även förenkla alla 169 delmål.

”Jag måste erkänna att jag faktiskt kände lite svindel, men utan att vara helt säker sade jag lite kaxigt att det måste gå. Under en flygning från Stockholm till New York öppnade jag dokumentet och började skriva enklare rubriker.”

Arbetet med de globala hållbarhetsmålen påverkade den svenska designern mer än han kanske anat.

I dag har han flyttat hem till Stockholm för att driva sin nya verksamhet The New Division, en kommunikationsbyrå med fullt fokus på hållbarhet.

”I New York fick jag besök av Robert Weil och Daniel Sachs från Proventus och vi diskuterade hur vi kan hjälpa näringslivet att se både riskerna och afärsmöjligheterna i det här. Utan näringslivets uppriktiga engagemang kommer omställningen inte lyckas.”

”Men om man ser möjligheterna – och det är ju det som entreprenörer är bäst på – så kan det gå hur snabbt som helst. Vi kan leda utvecklingen. Sverige ligger i framkant.”

Läs även: Unika listan: 74 svenska bolag som ska fixa globala hållbarhetsmålen


MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Butiksdöden: Här är veckans konkurser så här långt – och en krisande anrik butikskedja
  2. Volvo Cars vd: ”Att jobba på en skyddad marknad – ett monopol med bara män – gynnar självklart mig som man”
  3. Warren Buffett: Här är de största misstagen föräldrar gör när de lär sina barn om pengar
  4. Skånska Uniti släpper första elbilen i miniformat – så mycket kostar den
  5. Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”
  1. Så mycket sänker statliga bolånejätten boräntorna idag - lägsta räntan nu under 1%
  2. Carlsberg tar fram ny ölflaska – i papper
  3. Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”
  4. Därför har Wall Street-bankerna aldrig haft kvinnliga vd:ar
  5. Det största misstaget många gör när de inte får jobbet

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.