Fotograf: Unsplash / Flickr

Fusion mellan fordonsjättarna Fiat-Chrysler och Renault – blir tredje största i världen

Fiat-Chrysler och Renault slår ihop sina verksamheter. 

I racet kring teknikutvecklingen av elbilar och självkörande fordon är det en tuff konkurrens. Tesla, Google, Veoneer, Volkswagen, Porsche, Volvo och BMW är några av de biltillverkare som utvecklar självkörande elbilar.

Läs även: Elbilskonkurrensen hårdnar - här är utmanaren som pressar priserna

Den italiensk-amerikanske biltillverkaren Fiat-Chrysler och franska Renault diskuterar nu att slå ihop sina verksamheter för att bättre hantera en minskad försäljning och den ekonomiska utmaningen i att ta fram eldrivna och självkörande fordon, skriver Wall Street Journal.

Enligt förslaget ska aktieägarna i Fiat Chrysler få en ägarandel om 50 procent i det nya bolaget och ägarna i Renault, däribland den franska staten, får en lika stor andel, framgår det i ett pressmeddelande från Fiat Chrysler.

Inga fabriker kommer att stängas som ett resultat av samgåendet, är budskapet. De årliga synergierna beräknas trots det uppgå till över 5 miljarder euro.

Renault skriver i ett annat pressmeddelande att bolaget har tagit emot förslaget om ett samgående och att bolagets styrelse kommer att träffas på måndagen för att diskutera fusionsförslaget. Den franska fordonstillverkaren kommer att släppa en pressrelease efter styrelsemötet, heter det vidare.

Läs äevn: I Sverige är det billigare att köra bil – klimatpolitiken har gett motsatt effekt

I slutet av mars skrev Financial Times att Renault ville återuppta fusionssamtalen med Nissan och att planen därefter var att ta in även Fiat Chrysler i den nya strukturen.

Enligt måndagens förslag ska de nya bolaget var noterat i Milano, Paris och New York samt ha ett holländskt moderbolag.

Tillsammans skulle biljättarna bli den tredje största biltillverkaren i världen med ett sammanlagt värde kring 37 miljarder dollar och ha en årlig produktion på ungefär 9 miljoner personbilar och lastbilar, skriver Wall Street Journal.

Läs även: Svenska uppstickaren Einride blev först – inte Google, Tesla eller Volvo


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.