Fotograf: Blueland

Hon retade sig på all farlig plast i maten - nu minskar hon plastberget med hjälp av smarta tabletter

Sarah Paiji Yoo har kläckt idén med vatten- och plastfritt rengöringsmedel. 

Efter att ha genomfört en undersökning av hur många farliga partiklar av mikroplast som finns i vattnet, blev nyblivna mamman och entreprenören Sarah Paijii Yoo förskräckt och bestämde sig att minska sin plastkonsumtion. Men svårigheterna dök upp direkt - schampoo, fönsterputsmedel, tandkräm - allt är paketerat i plast.

Läs även: Plastberget växer lavinartat – här är innovationerna som kan vända trenden

”Jag tittade på alla dessa rengöringssprejer och tänkte – det är 90 procent vatten i dem”, berättar Sarah Paiji Yoo för Wall Street Journal.

”Varför köper jag en ny flaska varje gång? Varför kan vi inte göra alla de sakerna i form av pulver eller tabletter?”

Med målet att bli ledande inom rengörings- och kroppvårdsprodukter och med visionen att eliminera användningen av engångsförpackningar, skapade Sarah Paiji Yoo företaget Blueland.

Ett år tog det att hitta rätt tillverkare och leverantörer runt om i USA och den 22 april 2019 lanserade företaget sin första innovation - en trio av "lös-upp-i-vattnet"-produkter för 29 dollar. I lådan ingår tre hållbara flaskor gjorda av akryl, och tre tabletter för att rengöra badrum, glas och spegel.

Det antal produkter Blueland hade räknade med att sälja på 2 månader tog slut på 5 dagar, och bolaget började en förberedelse inför expansion till andra hemrengöringskategorier. Först på tur står flytande handtvål som ska lanseras senare i sommar.

Läs även: Fyrabarnsmamman ville inte bli entreprenör - nu säljer hon sitt företag för 10 miljarder