ANNONS

Nya tidens företagsoperatör – men vad är egentligen skillnaden?

2016 grundade VA:s supertalang Martina Klingvall mobiloperatören Telness. Under hösten och våren har vi fått lära känna henne närmare i serien “i huvudet på en entreprenör” där hon gett oss tips på hur man som entreprenör ska tänka och agera i olika sammanhang. Men vad är egentligen skillnaden mellan Telness och andra operatörer? I detta avsnitt berättar Martina mer om vikten av enkelhet, tidsbesparing och viljan att skapa det bästa för sina kunder.

“Vi försöker ändra bilden av hur man ser på en mobiloperatör. Vi står för ord som transparens, kundupplevelse och riktar oss till en målgrupp - små och medelstora företag som behöver en digital tjänst som sparar tid och pengar”, säger Martina Klingvall.

Redan i företagets start var målet att sticka ut i branschen, för att kunna erbjuda en kultur av transparens - som telekom inte alltid är förknippad med. För Telness handlar det om öppenhet både mot kunder och medarbetare. Från ett blankt papper till att utmana de största operatörerna, det är vad Telness resa inneburit. Sedan lanseringen har företaget stuckit ut hakan genom sitt arbete med företagskultur och kundnöjdhet. Idag finns bland andra Teknikmagasinet, Fishbrain och Sportamore med i kundportföljen.

Se hela filmen här!

“För oss handlar det inte bara om konkreta skillnader utan även om att bygga ett företag med en företagskultur där alla trivs och mår bra. Att till exempel inte ha bindningstider är för oss inte bara ett sätt att skapa flexibilitet i takt med att företaget blir större eller mindre, utan det är också ett sätt för oss att lova att vi hela tiden har det bästa erbjudandet.”

Men visst har man tidigare hört mobiloperatörer säga sig vara enkla och ha bästa erbjudandet? Många upplever även att de blivit lurade och har svårt att lita på bolag inom telekom-branschen. Så vad är egentligen skillnaden mellan Telness och de gamla operatörerna? Det finns många konkreta exempel, däribland att Telness lösning i praktiken har inneburit att deras kunder sparat i snitt 30 procent av de tidigare kostnaderna - och 90 procent av tiden de tidigare la på telefonin.

“Jag får ofta frågan - vad är skillnaden egentligen? Kort och gott har vi nyttjat chansen av att vi kunnat börja från början och haft möjlighet att bygga tjänsten så som vi tycker att det borde vara. Vi har använt teknik för att kunna automatisera flöden, både back-end och front-end. Vilket betyder att man ska kunna göra som internetbanken, fast med telefoni.”

Se sjunde avsnittet av “I huvudet på en entreprenör” och lär dig mer om skillnaden här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.